Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
  • Antwerpen Barok 2018

Antwerpen Barok 2018

Rubens irriteert

Een punkexpo tijdens ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’? Een ketterse insteek misschien maar hoegenaamd niet van de pot gerukt. De Antwerpse Academie licht haar eigenzinnige programma toe.

1977 versus 2018

Ook in 1977 stond Antwerpen in het teken van barok. De 400ste verjaardag van Rubens ging gepaard met een overvloed aan tentoonstellingen en merchandising. Deze vroege vorm van citymarketing werd door de Antwerpse groep The Strangers te kijk gezet in hun hilarisch Rubens-lieke. In hetzelfde jaar tekende de Antwerpse punkband The Kids een eerste platencontract. Kort daarop kwamen twee albums uit: The Kids en Naughty Kids. Daarmee kreeg de Belgische punk een eigen smoel. Nu in 2018 barok opnieuw een overheersend thema is in Antwerpen, richt de Antwerpse Academie het neonlicht op de punk, zijn nawerking en zijn invloed op de hedendaagse scene in en rond Antwerpen.

Ketters en punkers

Op het eerste zicht lijken barok en punk elkaars tegenpolen: kunst met een grote K versus alternatief en ondergronds. Maar er zijn ook gelijkenissen. De barok werd voorbereid door de Beeldenstorm en luidde een totaal nieuwe vormentaal in. Het lichamelijke, de beweging en de visuele directheid stonden daarin centraal. Het rauwe realisme van Caravaggio trok een streep door het oververfijnde maniërisme.

No Future

De punkbeweging waaide vanaf 1976 over uit Londen en Amsterdam naar België. Met slogans als No Future! en Anarchy! toonde de punkbeweging zich de grootste uitdager van alles wat rook naar conformisme. Ook in Antwerpen trok de punk als een soort beeldenstorm nieuwe visuele en muzikale sporen. Voor het eerst klommen muzikanten op het podium zonder technische bagage, maar met buitengewoon veel energie en drive. Hun attitude was er een van DIY, do it yourself. Ze maakten hun kleding zelf, vormden kunstenaarscollectieven en stelden punkzines samen. Performance, graffiti, gefotokopieerde blaadjes en een snelle, primitieve schilderkunst vormden een antwoord op de intellectualisme van de kunst uit de jaren 70. In de plaats van de galerie zocht de punk de straat en het kraakpand op.

Will there be a next time?

Vandaag staan radicale kunst en artistiek activisme opnieuw op de agenda. Modeontwerpers verwerken punkelementen in hun collecties, en jonge bands herontdekken de charme van low tech. In de beeldende kunst is er een revival van kunstenaarstijdschriften en DIY-initiatieven. Punk is niet dood. Wat er van de rauwe essentie van punk vandaag nog nazindert en actueel is: de punkexpo ‘Naughty Kids’ is er levende getuige van.