Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Evenement
  • Masterclass: THINK TANK future TV

Masterclass: THINK TANK future TV

THINK TANK future TV
masterclass door Kristof Timmerman & Janna Beck

Het medialandschap bevindt zich aan de vooravond van een revolutionaire omwenteling. In het komende decennium zal ‘televisie kijken’ radicaal veranderen. Waar vroeger televisie in handen was van de overheid en als propaganda werd gebruikt, geven nieuwe kanalen zoals YouTube, Vimeo, Facebook, … de mogelijkheid om eigen content te streamen. Subscribers of followers lopen soms in de miljoenen. Hoe zal het tv-kanaal van de toekomst er uit zien? Hoe definieer je de dag van vandaag een tv-kanaal? Wat is het verschil tussen Tik-Tok, Netflix en VRT? Waar liggen de opportuniteiten voor de kunsten in deze revolutie?

In deze masterclass ontwikkelen de studenten in kleine groepen nieuwe tv-formats van de toekomst. Ze ontwerpen een visuele identiteit, vorm en inhoudelijk concept dat ze aan het eind van de masterclass presenteren in een launch event met een trailer van maximaal 1 minuut. Dit wordt live gestreamd vanuit de Wintertuin.

De masterclass start op maandag 26 oktober met een lezingenreeks. Een aantal (inter)nationale gasten zullen spreken over de hedendaagse mediakanalen, de rol van (digitale) kunsten hierin en de relatie tot hun eigen werk. Deze ‘TALKS’ zullen in de Wintertuin door een beperkt aantal toeschouwers te volgen zijn, waaronder de deelnemers van de masterclass. Via live streaming kan een groter publiek volgen en interageren. De dagen nadien gaan de deelnemers zelf aan de slag als ‘think thank’ voor vernieuwende TV-formats. Op donderdagavond presenteren de deelnemers hun concepten aan elkaar waarbij hun presentatievolgs ook online gestreamd worden voor een bredere groep van geïnteresseerden.

Deze lezingenreeks en masterclass vormen de kick-off van het onderzoeksproject VISI.ON.AIR. Hiermee wil MAXlab een dialoog op gang brengen over media, kunst en technologie. Inzet van dit onderzoeksproject is de ontwikkeling van een digitaal tv-kanaal. Onderzoekers vormen een redactie, conceptualiseren, ontwerpen en ontwikkelen de programma’s en nodigen studenten en externe kunstenaars uit om een bijdrage te leveren.
Aan het einde van de rit moet dit een experimenteel eclectisch overzicht opleveren van wat er binnen MAXlab en de Academie leeft op het vlak van digitale kunst.

(Beeld: Nam June Paik, 'TV Clock', 1963)

>> Deze masterclass maakt deel uit van het programma van de RESEARCH WEEK oktober 2020 en ARTICULATE | BAUHAUS 1 0 1.