Kunsten Inclusief | AP School Of Arts Skip to main content
  • Home
  • Index
  • Node
  • Kunsten Inclusief

Kunsten Inclusief

Kunsten Inclusief

Het project Kunsten Inclusief startte 1 februari 2020 en beoogt de individuele bewustwording van de noodzaak om als beeldend leraar de eigen lespraktijk onder de diversiteitsloep te nemen.

Via workshops, lezingen, gesprekken en tentoonstellingen willen we alle docenten en studenten, medewerkers, onderzoekers etc, voldoende inspireren en motiveren om te blijven meewerken aan een inclusieve Academie.

Kunsten Inclusief streeft naar een gastvrije en inclusieve Academie waar geen enkele vorm van discriminatie op basis van gender, leeftijd, taal, achtergrond, seksualiteit, religie, filosofie, leerproblemen, fysieke en mentale uitdaging(en)… aanwezig is.  

Kunsten Inclusief werkt actief aan:

  1. Meer kennis over discriminatie, diversiteit, inclusie, communicatie en feedback via workshops/artist talks/lezingen.
  2. Extra Curriculum: aanvullingen op het bestaand curriculum (bijvoorbeeld meer aandacht voor dekolonisatie in theorielessen).
  3. Boeken in de Academiebibliotheek over inclusief en divers kunstonderwijs.
  4. Een duidelijk aanspreekpunt in de Academie voor geweld, discriminatie, grensoverschrijdend gedrag en/of psychologische hulp en ondersteuning.
  5. Werkgroep Inclusive Academy voor inspraak en acties. Wil je deelnemen? Geef ons een seintje via inclusive.arts@ap.be

Brochure:

De brochure met de Kunsten Inclusief-visie 'Inclusief Plankje' werd gemaakt door Laetitia Geerts, master grafisch ontwerp en student Educatieve Master BK. Die brochure vind je HIER.

Inclusie binnen de Educatieve Master Beeldende Kunsten:

   

In het opleidingsprogramma van de Educatieve Master BK werd ‘inclusie’ een vaste waarde onder meer door een onderzoeksgroep (collectief inclusie) te creëren binnen de masterproef. De onderzoeksgroep bestaande uit studenten, docenten en projectmedewekers doen vooral onderzoek naar inclusie binnen het kunstonderwijs en de kunsteducatieve sector.

Collectief inclusie heeft in het kader van APO (artistiek pedagogisch project - masterproef) hard gewerkt aan ‘Inclusief gerief’, een boek over persoonlijke visies op een inclusiever kunstonderwijs/kunsteducatie. Het boek is een bron van tips en inspiratie voor iedereen in het beeldend kunstonderwijs. 
Ben je graag in het bezit van een prachtexemplaar? Breng dan een bezoek aan de bibliotheek van de Academie.

    

Verwezenlijkt door: Jeroen Bocken - Maud Van Haegenborgh – Katinka VanderSande – Alice Graff – Cecile De Mul – Sam Hendrickx – Sarah Vanbelle
Vormgeving boek: Alice Graff