Liszt-Bartók concert en doctoraatsverdediging Levente Kende | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Evenement
  • Liszt-Bartók concert en doctoraatsverdediging Levente Kende

Liszt-Bartók concert en doctoraatsverdediging Levente Kende

Endlich etwas wirklich neues
Doctoraatsverdediging Levente Kende

Artistieke presentatie en verdediging van het doctoraat ‘Endlich etwas wirklich neues’,
een vergelijkend onderzoek van (r)evolutionaire vernieuwingen
in de late pianowerken (1860-1886) van Ferenc Liszt
en de vroege pianowerken (1908-1912) van Béla Bartók,

door Levente Kende uitgevoerd tussen 2017 en 2020 aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen (AP Hogeschool), binnen de onderzoeksgroep LABO XIX&XX, en ARIA (UAntwerpen).

PROGRAMMA ZONDAG 13 JUNI  
15:30 - 18:30

LISZT – BARTÓK CONCERT 

Charlotte Wajnberg (sopraan), Jolente De Maeyer (viool), Leander Carlier (bariton), Aaron Wajnberg (piano), Nikolaas Kende (piano), Levente Kende (piano)

18:00 - 19:30 
DOCTORAATSVERDEDIGING

Prof. Dr. Annick Schramme (voorzitter van de jury), Dr. Stephan Weytjens (promotor), Prof. Dr. Henk de Smaele (promotor), Luc Van Hove (promotor, lid van de individuele doctoraatscommissie), Prof. Dr. Francis Maes (lid van de individuele doctoraatscommissie), Dr. Carl Van Eyndhoven (lid van de individuele doctoraatscommissie), Jill Lawson (jurylid)

Download hier de programmabrochure

Mijn doctoraatsonderzoek heeft als focus de late pianowerken van Ferenc Liszt en de vroege pianowerken van Béla Bartók. Deze werken van Liszt en Bartók breken volledig met het romantische idioom van de werken die eraan voorafgingen. Bij beide componisten luiden zij een nieuwe componeerstijl in. De centrale onderzoeksvraag is dan ook: wat heeft Liszt en Bartók ertoe gebracht om te breken met hun romantische stijl en op een gelijkaardige manier de weg in te slaan van de vroege moderniteit? Hiervoor focust het onderzoek zich ook op de vergelijking tussen Liszt en Bartók zelf: in welke mate vormen de late werken van Liszt een "avant-garde basis” voor Bartóks stijl en componeertechniek? Anders gezegd: hoe “resoneren” de compositorische technieken van Liszt zoals die in zijn late pianowerken gekristalliseerd zijn met de nieuwe stijl van Bartók? Een nieuwe stijl waarover Busoni, verwijzend naar de 14 Bagatellen, zegt: “Endlich etwas wirklich neues”.
-- Levente Kende

Door de geldende corona-maatregelen zijn de plaatsen beperkt en is registratie verplicht.
Reserveer hieronder je plaats: