Kunsten Inclusief | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • News
  • Kunsten Inclusief

Kunsten Inclusief

Kunsten Inclusief

Het project Kunsten Inclusief streeft naar een gastvrije en inclusieve Academie waar geen enkele vorm van discriminatie op basis van gender, leeftijd, taal, achtergrond, seksuele voorkeur, fysieke en mentale uitdaging(en)…. aanwezig is.  

Kunsten Inclusief werkt actief aan:

  1. Meer kennis over discriminatie, diversiteit, inclusie, communicatie en feedback via workshops/artist talks/lezingen/tafelgesprekken
  2. Het stimuleren van dialoog over inclusie en diversiteit
  3. Extra Curriculum: aanvullingen op het bestaand curriculum (bijvoorbeeld meer aandacht voor dekolonisatie in theorielessen).
  4. Boeken in de Academiebibliotheek over inclusief en divers kunstonderwijs.
  5. Een duidelijk aanspreekpunt in de Academie voor geweld, discriminatie, grensoverschrijdend gedrag en/of psychologische hulp en ondersteuning (meldpuntgog@ap.be

PODCASTS

'Kunsten Inclusief' is een podcastreeks met in elke aflevering een interview over inclusie en inclusief kunstonderwijs. 

Aflevering 1: Hoe kan je als docent de veerkracht van studenten versterken?

Interview met Amal Schauss (klinisch psychologe bij Studio Stereo, was een tijdje docent bij de Educatieve Master Beeldende Kunsten) // Podcast door Mieke Witkamp // Ontwerp podcasthoes door Laetitia Geerts, Katinka VanderSande (alumni Educatieve Master Beeldende Kunsten)

“Confronteer studenten met moeilijke momenten, in kleine dosissen, op een constructieve manier” [Amal Schauss]

Extra tips van Amal:
Psychologe Elke van Hoof legt uit waarom het vandaag moeilijker is om gelukkig te zijn dan 50 jaar geleden. Ze biedt deels een weerwoord op de stelling: 'De Jeugd van Tegenwoordig is flauwer'.
Elke Van Hoof maakte tijdens de coronacrisis ook een site voor jongeren om hun veerkracht te checken en te versterken
- Meer weten over Amal? www.studiostereo.be

- Luister HIER op Spotify!
- Luister HIER op Anchor!

Aflevering 2: Hoe creëer je een inclusieve omgeving voor transgender personen?

Interview met Selm Merel Wenselaers (schrijver, dramaturg, curator) // Podcast door Mieke Witkamp // Ontwerp podcasthoes door Laetitia Geerts, Katinka VanderSande (alumni EMA BK)

“Naast ‘m’ en ‘v’ is ‘x’ geen derde hokje. Die x is een andersoortig denken. Je gaat niet van een binair naar een tertiair systeem, het is een continuum, een spectrum tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid, tussen twee extremen, en daar binnen kan je schuiven” [Selm Merel Wenselaers]

Extra tips:
- Selm maakte een ‘zoom essay’ voor Studium Generale dat meer duiding geeft en het onderwerp meer invoelbaar maakt
Sam Van Belle, alumni Educatieve Master Beeldende Kunsten, over (gender)inclusief taalgebruik in de leeromgeving 
- Transgender Infopunt (TIP) voor alle vragen over het transgenderthema: https://transgenderinfo.be
- Meer weten over Selm? https://selmwenselaers.be/

- Luister HIER op Spotify!
- Luister HIER op Anchor!

BROCHURE

De volledige brochure met de 'Kunsten Inclusief'-visie vind je HIER.

Collectief Inclusie

Collectief Inclusie bestaat uit studenten van de Educatieve Master Beeldende Kunsten. Naar aanleiding van een masterproef doen ze onderzoek naar inclusie binnen het kunstonderwijs en de kunsteducatieve sector, en focussen ze op het stimuleren van de dialoog met studenten.

Boek

‘Inclusief gerief’, een boek met interviews over persoonlijke visies op een inclusiever kunstonderwijs/kunsteducatie gerealiseerd door studenten van de Educatieve Master Beeldende Kunsten is verkrijgbaar in de bibliotheek van de Academie.

    

>> Voor alle vragen, opmerkingen en ideeën: inclusive.arts@ap.be 
>> Volg ons op instagram: Instagram.com/inclusive_royalacademyantwerp