
Bart Verheyen is een Belgisch organist, pianist en componist. Hij won op jeugdige leeftijd talrijke orgel-, piano- en compositieprijzen in binnen- en buitenland, waaronder een beurs van de Vlaamse Overheid (YoTaM) en een eerste prijs orgel op de nationale wedstrijd Axion Classics. Hij studeerde eerst piano aan het Koninklijk Conservatorium Brussel (bij Piet Kuijken, Aleksandr Madzar en Boyan Vodenitcharov). Aan de Hochschule für Musik Luzern (CH) specialiseerde hij zich in hedendaagse klaviermuziek bij Florian Hoelscher en in klassiek pianorepertoire bij Konstantin Lifschitz, na het winnen van een Zwitserse staatsbeurs (ESKAS). Hij sloot er in 2014 zijn studie met de maximumscore af, net als zijn orgelstudie aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen bij Joris Verdin in 2020. In 2019 won hij met zijn orgelspel de Prix d’Or van het eerste Paris Music Competition en in 2025 de Schoonbroodt prijs van de Koning Boudewijnstichting. Hij volgde internationale masterclasses bij onder meer Helmut Deutsch, Julius Drake, Bernard Foccroulle, Hartmut Höll, Ton Koopman, Alexei Lubimov, Benoît Mernier, Heime Müller (Artemis Quartet), Heinrich Schiff, Gerhard Schulz (Alban Berg Quartet), Roger Vignoles en Harald Vogel aan onder meer de Lucerne Festival Academy en de Queen Elisabeth Music Chapel.
Zijn repertoire reikt van renaissance tot hedendaagse muziek op zowel orgel als piano. In zijn programma’s verweeft hij vaak werken uit verschillende stijlperiodes tot een hecht geheel en speelt hij eigen arrangementen en composities. Hij is founding partner van NARWAL, een (t)huis voor muzikale installaties en vertellingen. Voor de theatrale installatie Kapitein Nemo, een eerste productie van NARWAL met acteur Peter de Graef als Nemo, componeerde hij de orgelmuziek en soundscape. In opdracht van Contius Foundation componeerde hij A Child of Books, een avondvullend werk voor 3 koren en orgel, dat in juli 2024 met groot succes door de Nationale Koren van Nederland en organist Laurens de Man werd gecreëerd op het International Organ Festival Haarlem. Het werk is gebaseerd op het gelijknamige boek van Oliver Jeffers en Sam Winston over de kracht van verbeelding en verzamelt meer dan 100 kinderen en jongeren rond het orgel. Ook rakelt Bart graag vergeten muziek op - zo deed hij research naar muziek van Lieven Duvosel, publiceerde hierover in het tijdschrift Orgelkunst en speelde concerten met diens muziek. Hij verkent graag onverwachte combinaties en brengt samen met flamencodanseres Elena La Grulla het programma FANDANGO! met klaviermuziek van onder meer Scarlatti en Soler.
Bart is zeer actief als chambrist. Zo gaf hij concerten met de ensembles Collegium Novum Zürich, Ensemble Mendelssohn, I Solisti en Oxalys en heeft hij een vast liedduo met sopraan Katrien Baerts.
Hij verzorgde vele creaties en werkte samen met de componisten Oscar Bianchi, Chaya Czernowin, Beat Furrer, Blaise Ubaldini en Gérard Zinsstag en met de dirigenten Martijn Dendievel, Emilio Pomárico, David Robertson, Peter Rundel, Jonathan Stockhammer, Jeffrey Tate en Ronald Zollman (onder meer als solist in pianoconcerti van Martinu, Rachmaninov en Stravinsky). Componist Frederik Neyrinck droeg zijn pianocyclus Klee Miniatüre aan hem op (de creatie vond plaats in het Rosengart Museum Luzern, omringd door meesterwerken van Paul Klee).
Bart speelde concerten voor onder meer Amuz, Bozar, Concertgebouw Brugge, de Bijloke, Festival van Vlaanderen, Internationale Bachakademie Stuttgart, Kathedraal van Antwerpen, Les Jardins Musicaux, Lucerne Festival, Muziekgebouw aan’t IJ, Salzburg Biënnale en Tonhalle Zürich en was te horen op de nationale radio en televisie van verschillende Europese landen.
Zijn eerste solo-opname met de 12 grote orgelwerken van César Franck voor het label Musique en Wallonie, in samenwerking met organisten Joris Verdin en Cindy Castillo, werd door de pers lovend ontvangen. In Crescendo Magazine lezen we:
“… het tweede Choral, waarvan Bart Verheyen één van de meest levendige en intelligente lezingen levert die we ooit hebben gehoord. De agogische souplesse dient er de dramatische frasering met evenveel vrijheid als precisie, volledig ten dienste van de zeggingskracht.”
Bart doceerde piano aan de Hochschule für Musik Luzern, lied aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, en is sinds 2017 docent aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Vanaf september 2024 nam hij er de fakkel over van Joris Verdin als hoofdvakdocent orgel. Daarnaast leidt hij een pianoklas aan de academie van Borgerhout (Antwerpen) en wordt hij regelmatig gevraagd als jurylid.