Analogy and the Erotics of Interpretation | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Project
  • Analogy and the Erotics of Interpretation

Analogy and the Erotics of Interpretation

Dit doctoraatstraject verkent de functie van analogie en metafoor als transformatieve instrumenten in de interpretatie van 19e-eeuwse pianomuziek. Door middel van artistieke experimenten en theoretische reflectie onderzoekt het hoe analogisch denken interpretatie vormgeeft, en zo een brug slaat tussen symbolische en materiële dimensies van uitvoering.
Met verwijzingen naar het werk van Roland Barthes, Julia Kristeva en Paulo de Assis positioneert het project zich op het kruispunt van muzikale semiologie, fenomenologie, psychoanalyse en performance studies. De theorieën van Barthes en Kristeva over betekenisgeving en lichamelijkheid ondersteunen een benadering van muzikale waarneming die zowel intellectueel als sensueel is, terwijl het werk van De Assis een model biedt voor experimentele methodologieën binnen artistiek onderzoek.
Het project introduceert het voorlopige concept van de transmutationele metafoor – hoe analogie muzikale betekenis en ervaring kan herconfigureren. Een belangrijke theoretische lijn, The Erotics of Interpretation, behandelt de wisselwerking tussen reflectie en sensatie in de uitvoering.
Drie artistieke casestudy’s structureren het onderzoek: A Thousand Hammerklavier Sonatas (dagelijkse, door metaforen gedreven herinterpretaties van Beethovens Op. 106); Transfigured (over romantische pianotranscripties en analogische transformatie); en Stanislavski’s Magical “If” in Music Performance (waarbij acteertechnieken worden toegepast op verbeeldingsvol engagement).
Dit onderzoek herdenkt de rol van de uitvoerende muzikant als betekenisgenerator en stelt een experimentele, nomadische benadering van interpretatie voor.

Promotoren
Prof. Dr. Bart Eeckhout, Universiteit Antwerpen, Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Dhr. Frank Agsteribbe, Koninklijk Conservatorium Antwerpen
Dr. Marlies De Munck, Universiteit Antwerpen, Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Senior onderzoeker Dr. Paulo de Assis, Orpheus Instituut

Onderzoeksgroepen
UP – Performance in Perspective, Koninklijk Conservatorium Antwerpen
Art & Learning, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (Koninklijke Deense Muziekacademie)

Update: april 2024

 

ONDERZOEKER(S)