Bewegen in “Musicking": Bevordering van sociale inclusiviteit voor kinderen in kwetsbare situaties | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Project
  • Bewegen in “Musicking": Bevordering van sociale inclusiviteit voor kinderen in kwetsbare situaties

Bewegen in “Musicking": Bevordering van sociale inclusiviteit voor kinderen in kwetsbare situaties

Nu we worden geconfronteerd met een van de grootste vluchtelingencrises uit de geschiedenis, wordt onze wereld voortdurend op tal van manieren uitgedaagd.

Wereldwijd worden kinderen blootgesteld aan traumatische situaties en risico's zoals politiek geweld en gedwongen migratie. Als sociaal geëngageerde kunstenaar en opvoeder kan ik niet passief blijven. Ik voel de drang om mijn educatieve en artistieke ervaringen, vaardigheden en inzichten toe te passen om jongere generaties te stimuleren.

In mijn onderwijspraktijk heb ik zo vaak ervaren hoe "de kracht van muziek" kinderen helpt om verbinding te maken, hun geest te openen en creatief bezig te zijn. Daarom wil ik het potentieel van op beweging gebaseerde muzikale activiteiten grondig onderzoeken om sociale inclusiviteit en veerkracht te bevorderen bij kinderen die hun thuisland moesten verlaten en vaak moeite hebben om te integreren in hun nieuwe omgeving. Om dit te realiseren wil ik een specifiek standpunt innemen als onderzoeker: in plaats van een methode te ontwikkelen 'voor' kwetsbare kinderen, zal ik deze 'samen met' de kinderen en hun omgeving ontwikkelen, door gezamenlijk een artistiek proces aan te gaan, waar hun ideeën en creatieve ambities een stem krijgen.

In dit startproject zal ik een theoretisch kader ontwikkelen en een reeks creatieve muzikale activiteiten ontwerpen die muziek en beweging combineren, gebaseerd op enkele bestaande theorieën en op mijn eigen ervaring als docerend kunstenaar. Vervolgens zal ik een kindgerichte methodologie ontwikkelen en deze uitproberen in een pilotstudie.

ONDERZOEKER(S)