Doorgaans wacht een kunstwerk—of het nu een schilderij, een sculptuur of een installatie is—vaak roerloos op de blik van de toeschouwer. Het neemt een vaste rol in waarbij de identiteit grotendeels statisch is, en de relatie tot de toeschouwer wordt bepaald door hun interpretaties. Maar wat als het werk in zekere zin gewaar zou zijn, responsief en in staat om de omgeving te weerspiegelen door middel van een leesbare “stream of consciousness,” en zo een interactieve deelnemer wordt in de omgeving waarin het is geplaatst? Dit praktijkgericht onderzoeksproject beoogt de traditionele en passieve rol van een kunstwerk te heroverwegen op manieren die de percepties van de toeschouwer zowel weerspiegelen als uitdagen.
'NEO SEER' is een reeks interactieve en responsieve objecten die elk autonome software bevatten in een 3D-geprint lichaam. Vergelijkbaar met hoe personages in een role-playing game (RPG) interacteren met een digitale omgeving en de speler, stelt 'NEO SEER' je in staat om niet alleen te verkennen wat het zou kunnen zeggen, maar ook wat het denkt tijdens het observeren. De gedachten dwalen vaak af, zoals menselijke gedachten dat doen—waarbij het nieuwe ideeën oppikt die beïnvloed worden door eerdere interacties en soms afdwaalt voordat het weer terugkeert naar het oorspronkelijke onderwerp—wat resulteert in een doorlopend narratief.
(beeld: NEO SEER (2024) – Mathias Mu, in collaboration with Marnix Van Soom, picture by Lina Van Hulle)