Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • News
  • CYBER ATTACK

CYBER ATTACK

Na de recente cyberaanval van 30 september is onze IT-afdeling, nauw bijgestaan door externe experts, steeds meer systemen langzaam opnieuw aan het opstarten. Dat gebeurt nog steeds met de nodige voorzichtigheid. De eerste tests geven gelukkig alvast positieve resultaten: we zijn dus hoopvol om binnenkort weer volledig operationeel te zijn. Hieronder vind je alle beschikbare informatie over de laatste ontwikkelingen.  

Update: 14.10.2020 - 17u


Hoe ver staan we op dit moment?  

  • Heropstart software: De administratieve systemen worden een voor een heropgestart. Dit gebeurt onder strenge controle en in veilige omstandigheden. Je hoeft je dus geen zorgen te maken: systemen die opnieuw opengesteld zijn, zijn helemaal klaar én veilig om te gebruiken.   
  • Wifi: Het on campus AP-wifinetwerk is intussen ook opnieuw toegankelijk (behalve op campus deSingel, daar kan je voorlopig blijven gebruikmaken van het netwerk van deSingel). Je zal je even opnieuw moeten aanmelden, en kan het netwerk nadien gewoon veilig en volledig gebruiken.  
  • Telefoons: Alle telefoonlijnen zijn opnieuw bereikbaar. Iedereen kan dus opnieuw bellen van en naar vaste lijnen op de campussen.  
  • Catering: de studentenrestaurants van NOO, ELL en KCA gaan vanaf maandag 19 oktober terug open, MEI blijft voorlopig nog even gesloten. 

Hoe gaan de lessen volgende week door?

De eerder gecommuniceerde lesafspraken blijven ook volgende week – en dus alvast t.e.m. 23 oktober - gelden.

Waarom? Voor we terug volledig on campus kunnen, moeten eerst alle AP-toestellen op de campus opgestart worden, gecheckt en veilig gemaakt. 
Wat met de deadline voor inschrijvingen en andere administratieve deadlines?  

Wegens deze overmachtssituatie is beslist om enkele deadlines voor de inschrijvingen en aanvragen die in het onderwijs- en examenreglement voor 2020-2021 zijn opgenomen, te verplaatsen. Zo heb je nog voldoende tijd om je inschrijving of aanvraag in orde te brengen, zodra de administratieve systemen opnieuw volledig operationeel zijn. Het gaat om:  

  • De uiterste inschrijvingsdatum voor dit academiejaar (2020-2021) wordt 16 november 2020 i.p.v. 31 oktober 2020.
  • De uiterste datum voor aanvragen van vrijstellingen, van de toelating voor een inschrijving in een bepaald individueel traject of van een wijziging van de inhoud van de toetredingsovereenkomst die o.m. betrekking heeft op opleidingsonderdelen van het eerste semester: 31 oktober 2020 (= ongewijzigd)
  • De uiterste datum om te melden dat indien je een (deel)examen in een examenreeks zou hebben op een welbepaalde religieuze feestdag, je hiervoor een inhaalexamen wenst aan te vragen: 31 oktober 2020 (= ongewijzigd)
  • Verdere informatie hierover vind je op het intranet voor studenten, op de pagina’s over de inschrijvingen of de aanvraag die je wil indienen. 

Wat kan ik doen?  

  • Verander je wachtwoord. Dit is standaardprocedure na een cyberaanval: uit voorzorg is het belangrijk dat alle gebruikers van het AP-netwerk een nieuw wachtwoord instellen. Kies hiervoor steeds een ander wachtwoord dan wat je voor privézaken gebruikt. Hoe moet dat? Lees het na op ICT-Pedia. De gemakkelijkste weg is via wachtwoord.ap.be. Je weet het ongetwijfeld, maar we benadrukken het graag nog eens: gebruik nooit hetzelfde wachtwoord voor verschillende applicaties. Had je voordien voor privézaken hetzelfde wachtwoord? Dan raden we aan om ook daar je wachtwoord te wijzigen..   
  • Wees steeds voorzichtig als je mails, links of bijlagen ontvangt. Er werden bovendien een aantal extra beveiligingen ingebouwd. Schrik bijvoorbeeld niet als je voortaan een pop-up in je outlook mailbox krijgt: “Deze e-mail is verzonden van buiten de AP Hogeschool. Klik geen links aan of open geen bijlagen, tenzij je de afzender kent en er zeker van bent dat de inhoud veilig is”. Deze waarschuwing is bedoeld om extra voorzichtig en kritisch te zijn met extern verstuurde mails.

Ik wil meer weten, waar vind ik info?  

We begrijpen dat je vragen en bezorgdheden hebt over deze aanval. Via mail, Digitap en het intranet brengen we je steeds op de hoogte van de laatste stand van zaken en de gevolgen die jij kan ondervinden. Details over de aard van de aanval zijn niet beschikbaar, aangezien er nog steeds een gerechtelijk onderzoek loopt. We doen er wel alles aan om je de nodige context te bezorgen. Zo vertelden onze IT-lectoren meer over cyberaanvallen in dit artikel. 

    Zijn mijn persoonlijke gegevens veilig? 

    Er is momenteel geen reden tot ongerustheid over een mogelijk datalek. AP Hogeschool neemt zoals steeds haar verantwoordelijkheid om persoonlijke gegevens zo goed mogelijk te beschermen. Dankzij de snelle reactie van onze IT-afdeling bleef de impact van de cyberaanval bovendien sterk beperkt. Het onderzoek en de technische analyse lopen nog verder. Moest daarbij blijken dat er toch ergens sprake zou kunnen zijn van een gegevenslek, dan wordt dat zeer grondig onderzocht en volgens de privacywetgeving accuraat aangepakt. Meer informatie vind je op het intranet. 

    Zijn online lessen dan wel veilig? 

    Dankzij de snelle reactie van onze IT-afdeling, werden enkel de administratieve systemen getroffen. Dit betekent dat de platformen voor online lessen (Digitap, Panopto, Teams …) veilig zijn om te gebruiken vanuit je thuisnetwerk. De administratieve systemen, e-campus en het netwerk van AP blijven voorlopig niet beschikbaar.  

    Is de administratie bereikbaar?

    De administratie is momenteel beperkt operationeel, want administratieve computerprogramma’s zijn afgesloten. Je kan de medewerkers wel via mail contacteren. 

    Kan ik thuis wel veilig online werken? 

    • We willen je alvast geruststellen: de aanval is beperkt tot enkele systemen van AP.  
    • Natuurlijk blijft het belangrijk om voorzichtig te zijn, maar momenteel loop je geen risico als je online werkt of les volgt van thuis. 
    • De systemen die een veiligheidsrisico vormen, zijn niet toegankelijk. Zo kan je niet op e-campus en de administratieve systemen (iBamaflex …). 
    • Teams, Digitap, Panopto en mail blijven werken. Gelieve evenwel geen bijlage open te doen in je AP mail.

    Kan ik spullen ophalen op de campus? 

    Heb je nog spullen op je campus liggen, dan kan je je tijdens de normale openingsuren melden aan het onthaal. Hou er rekening mee dat je geen verbinding kan maken met het netwerk. 

    We houden je op de hoogte via de gekende kanalen. Hou daarom je mailbox, Digitap en onze sociale media in de gaten voor de laatste informatie. 

    Ik heb mijn studentenkaart nog niet, kan dat? 

    Door deze situatie kan het inderdaad zijn dat je je studentenkaart nog niet hebt ontvangen. We brengen het zo snel mogelijk in orde! 

    Ik wil mijn (her)inschrijving aanpassen of afronden, kan dat nu? 

    AIs je herinschrijving nog niet helemaal rond of wil je nog wijzigingen aanbrengen? Stuur dan snel een mailtje naar het studentensecretariaat van je School of Arts. Opgelet, door deze situatie hebben de secretariaten heel wat vragen te behandelen en kan het zijn dat je even op antwoord moet wachten. Alvast bedankt voor je begrip. Je vindt de e-mailadressen hier: 

    Koninklijk Conservatorium Antwerpen: conservatorium@ap.be
    Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen: studadmin.ka@ap.be

    Wanneer ontvang ik mijn diploma? 

    Eerst en vooral: gefeliciteerd! Heb je je diploma of getuigschrift nog niet ontvangen? Dan kan het zijn dat dit wat vertraging oploopt door de omstandigheden. Neem ook even via mail contact op met het secretariaat van je departement, de e-mailadressen vind je hierboven. 

    Ik vind bepaalde informatie niet terug op het intranet, kan dat? 

    Op het intranet voor studenten zie je op dit moment enkel de informatie die hogeschoolbreed gedeeld is. Aanvullingen voor jouw departement of opleiding, zijn tijdelijk niet zichtbaar. Het kan dus inderdaad zijn dat je bepaalde informatie niet terugvindt. Heb je een dringende vraag? Dan stuur je best een mailtje naar de betrokken dienst of docent.

    Hulp nodig?

    Ondervind je thuis problemen bij het volgen van digitale lessen? Dan kan je contact opnemen met de helpdesk van de betrokken campus. De mailadressen en telefoonnummers per campus vind je als student op ICT-Pedia.

    Nog vragen?  

    • Kijk op het intranet voor de laatste informatie: student.ap.be/cyberaanval
    • Heb je vragen over een opleidingsonderdeel of les? Neem dan contact op met je docent. Gaat het over de opleiding in het algemeen? Dan kan je je opleidingshoofd (voor opleidingsgebonden vragen) of secretariaat van je School of Arts (voor vragen over inschrijvingen etc.) contacteren.