On display: Evi Olde Rikkert, student In Situ | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • News
  • On display: Evi Olde Rikkert, student In Situ

On display: Evi Olde Rikkert, student In Situ

Evi Olde Rikkert, student In Situ

Kaaskelder

Afgelopen zomer was Evi herder in de Italiaanse Alpen. Als beloning voor haar werk daar kreeg ze 150 liter melk, die ze zelf melkte. Samen met herder Armando transformeerde ze de melk in twee kazen. De kazen, wielen van ieder 10 kilo, bracht ze met de bus van de Alpen naar Antwerpen. Eenmaal hier moest een goede plek gevonden worden om de kazen te laten rijpen: een constante temperatuur, constante luchtvochtigheid en geen licht waren de factoren voor het kiezen van de ruimte. Zo belandde ze in de kelder van de academie, onder het atelier van de beeldhouwers. Eén maal per week werden ze omgedraaid, een belangrijk aspect bij het rijpproces. Eén van de kazen werd tentoongesteld van 28 tot 30 juni. De andere kaas ligt vacuüm verpakt en klaar voor consumptie in een koelkast in het atelier van de opleidingen in de Dambruggestraat 342. 

Rondleiding Katoennatie

Het hoofdkantoor van Katoen Natie blijkt geen normaal kantoorgebouw te zijn. In de binnenste kern van het gebouw zijn verborgen schatten bewaard. Ga de donkere kamer in. Wie/wat zie je hier? Er hangt een bijzonder tapijt aan de muur, tentoongesteld achter glas. Er lijkt een plattegrond of landschap op te zijn afgebeeld, maar enkel fragmenten zijn nog zichtbaar. Rikkert schakelt de restaurator van het tapijt in: “Dit textiel heeft enkele duizenden jaren onder de grond gelegen, in Egypte of ergens langs de zijde route. Door het constante klimaat in de woestijn en de droge grond is het goed bewaard gebleven. Textiel kan normaal maar weinig schommeling van temperatuur aan.” Evi voert een onderzoek naar hoe de rest van dit landschap eruit zou hebben gezien?  Een 3D model gemaakt door Evi is te bekijken op een touchscreen, om zo het geknoopte landschap verder te verkennen.   (samenwerking met curator van de textiel collectie Danaë Vermeulen, met dank aan Katoen Natie en de Phoebus Foundation)