Vier redenen om een master in Dans te worden | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • News
  • Vier redenen om een master in Dans te worden

Vier redenen om een master in Dans te worden

Vier redenen om een master in Dans te worden

"Het ontwikkelen of verdiepen van je artistieke praktijk is de sleutel om niet alleen persoonlijk als een danskunstenaar te blijven evolueren, maar ook in relatie tot het artistieke veld en de maatschappij en zijn vele uitdagingen van vandaag. De MA in dans biedt de unieke kans om dat te doen, als uitvoerder, choreograaf of leraar in dans en andere gerelateerde gebieden. De focus op de onderlinge relaties tussen belichaming, onderzoek en artistieke praktijk zorgen voor een geëngageerde en rigoureuze studie in ruil met docenten, gasten en leeftijdsgenoten."
Martin Nachbar, coördinator Master Dans

1. Belichaamd artistiek onderzoek

Het kader van het programma is gebaseerd op het begrip belichaamd artistiek onderzoek. Performance- en danspraktijken bestaan, niet enkel, maar grotendeels, uit belichaamde praktijken - praktijken die werken in, door en uit het bewegende lichaam. Wanneer is een dergelijke belichaming een artistieke praktijk? Hoe kunnen we strategieën, kaders en methoden formuleren waarmee we de twee met elkaar in verband brengen? En op welk moment tijdens dit proces kunnen we praten over onderzoek?

2. Intensieve uitwisseling en dialoog

De opleiding maakt een diepgaand onderzoekstraject over twee jaar mogelijk. Studenten ontwikkelen belichaamde artistieke expertise en kennis dankzij intensieve uitwisseling met peers, coördinatoren en mentoren, met een breder netwerk van medewerkers uit de danswereld en in dialoog in verschillende openbare omgevingen. De coördinator van de cursus is Martin Nachbar. Lesgevende artiesten zijn onder meer Annouk Llaurens en Benjamin Vandewalle (tbc).

3. Tijd, ruimte en verschillende leermethodes

De studenten krijgen tijd en ruimte om hun eigen vragen in dit kader te plaatsen.  De opleiding stuurt aan op dialoog met collega's en betrekt hen in verschillende leer- en onderzoekssituaties waaronder colloquia, praktische workshops, lezingen, symposia, studiotijd en ontmoetingen met doelgroepen buiten het gebied van de dans. 

4. Internationaal en combineerbaar

De master, die zowel in het Nederlands als het Engels wordt georganiseerd voor een internationaal publiek, telt 60 studiepunten en wordt in vier modules, gespreid over twee jaar, aangeboden waardoor het combineerbaar is met een (artistieke) praktijk.
Naar het programma

____________________________________________________________________

Educatieve master Dans

Studenten kunnen ook kiezen voor de Educatieve master in de Dans. De master Dans wordt dan uitgebreid met een educatieve component (60 studiepunten) zodat praktijkgericht onderzoek wordt gecombineerd met een vorming als onderwijskunstenaar. 
Naar het programma

Diplomavoorwaarden

Je bent in het bezit van een bachelor in een van de Podiumkunsten. Dit kan een bachelor in de dans, drama of theater zijn, maar niet een bachelor in de beeldende kunst, gespecialiseerd in podiumkunsten. Als je in het bezit bent van een diploma van een particuliere instelling, moet je ervoor zorgen dat dit diploma door het ministerie van onderwijs en/of cultuur van het land van afgifte als gelijkwaardig met een bachelor wordt erkend. 
Lees meer over diploma- en taalvoorwaarden

Data en deadlines

Sessie 1
Deadline aanvraag: 7 februari 2020
Uitnodiging voor de laatste ronde: 2 maart 2020
Artistieke toelatingsproef: 2 april 2020

Sessie 2
Deadline aanvraag: 27 maart 2020
Uitnodiging voor de laatste ronde: 20 april 2020
Artistieke toelatingsproef: 15 mei 2020

Start inschrijving en pre-master
September 2020

Start programma
februari 2021

Contactpersoon

Coördinator Master Dans
Martin Nachbar
m.nachbar@berlin.de

📷 Boris Breughel