Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Onderzoek
  • Kamermuziek van Paolo Litta

Kamermuziek van Paolo Litta

Dit project gepromoot door Guido De Neve, en bijgestaan door onder meer Pascale De Groote, Jan De Wilde, Staf Vos en Pinuccia Carrer, heeft als studieobject de unieke, originele en kwalitatief hoogstaande choreografische kamermuziekwerken van de Zweeds-Italiaanse componist Paolo Litta (1871-1931). Deze originele geest componeerde, naast orkestwerken, vocale muziek en kamermuziek, minstens vier uitgebreide werken voor een gevarieerde, maar steeds merkwaardige kamermuziekbezetting, waarin muziek en dans volstrekt evenwaardige partners zijn.

Niettegenstaande het originele concept en, getuige een eerste lezing, de hoge kwaliteit van de muziek, zijn deze werken nog niet bestudeerd en werden ze, voor zover te achterhalen, al vele decennia niet meer uitgevoerd. Omdat het een merkwaardige kruisbestuiving tussen muziek en dans betreft, werd hiervoor een multidisciplinair team van musicologen, danshistorici en een uitvoerend musicus samengesteld.

Het onderzoeksproject wil leven en werk van Litta bestuderen (meer bepaald zijn contacten met de internationale danswereld, zijn connecties met België en zijn plaats in de laatromantische muziek) en deze choreografische kamermuziekwerken vanuit de verschillende invalshoeken analyseren, bestuderen en contextualiseren. De onderzoeksresultaten zullen worden neergelegd in artikels, lezingen, lessen (voor studenten muziek én dans) en partituuruitgaven. De uiteindelijke bedoeling is om één of meerdere werken uit te voeren (muziek én dans) en eventueel een beeldopname te realiseren.

ONDERZOEKER(S)