Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Onderzoek
  • L'homme. Les sons. Trouw aan wat?

L'homme. Les sons. Trouw aan wat?

Giacinto Scelsi’s composities hebben een improviserend karakter en hij past een mondelinge methode toe bij de overdracht van zijn interpretatie code. Omdat de componist en zijn oorspronkelijke spelers ons aan het verlaten zijn is het onvermijdelijk dat we onze directe bron van uitvoeringsinstructies gaan verliezen. Er is ook een gebrek aan gedetailleerde studies die de uitvoeringspraktijk van zijn werken documenteren en er is geen enkele gemaakt voor het vioolrepertoire.

Dit onderzoek beoogt een uitvoeringspraktijk in het leven te roepen van Scelsi's werken uit direct contact met de componist zelf en zijn eerste performers. Dit gebeurt door de studie van zijn complexe creatieve routine, hierbij zoekend naar interpretatieve suggesties die zich binnen zijn compositorische artefact bevinden. Dit biedt de nodige informatie en documenten om Scelsi’s originele compositorische idee, dat is ingebed in meerdere, enigszins contrasterende, originele bronnen, te begrijpen en te respecteren. Het onderwerp van analyse is Scelsi's opus voor viool. Marco Fusi concentreert zich op de materialen van Scelsi's originele improvisaties, de functie en artistieke vrijheden van de transcribenten bij de geschreven partituur en het proces van instrumentele toewijzing van een door keyboard gegenereerde uitvoering.

Het doel van dit project is een schriftelijk en auditief document dat een coherente manier presenteert om de werken van Scelsi uit te voeren. Het zal effectieve technische aanpassingen voor strijkinstrumenten voorstellen en de problematiek van mondelinge overdracht wegwerken terwijl de fijne kneepjes van zijn creatieve proces worden erkend en gerespecteerd.

(c) Fondazione Isabella Scelsi

ONDERZOEKER(S)