Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Onderzoek
  • Lichamelijk Bewustzijn

Lichamelijk Bewustzijn

“Our lives consist of those things we have attended to.” (James Wiliam).

De meeste opleidingen in de podiumkunsten aan het Koninklijk Conservatrium Antwerpen besteden aandacht aan de ontwikkeling van het lichaam; als ‘instrument’ in creatie, maar ook vanuit een bewuste ‘artistieke présence’. Deze présence of uitstraling zorgt ervoor dat de kunstenaar, naast de techniciteit van de uitvoering, op het podium de aandacht van het publiek weet vast te houden, zijn stem weet te projecteren, zijn gevoelens groter weet uit te drukken, zijn prestatie de hele zaal laat vullen met bewuste aandacht voor het publiek. Lichamelijk bewustzijn zorgt er ook voor dat de artiest een rijke carrière fysiek kan uitbouwen en uithouden. De podiumkunstenaar (muziek, dans, drama) zet bij elke artistieke prestatie die hij wil leveren zijn lichaam als medium/instrument in, (Mauss, 1973).

Het bewustzijn stimuleren we op het Conservatorium van Antwerpen in diverse opleidingen door onder andere het vak Lichamelijk bewustzijn (LB), ontwikkeld door Magda Thielemans sinds 1987.  Dit opleidingsonderdeel groeide geleidelijk uit tot een door studenten en docenten genoemde unieke kwalitatieve methode.  Alumni geven aan dat ze bijdraagt tot hun artistieke prestatie én tegelijk hen duurzaam leert omgaan met hun instrument. 

De methode is nu nog sterk gekoppeld aan de persoon van de lesgever. De onderzoeker wil daarom na meer dan dertig jaar vanuit observatie, reflectie en data-analyse (bevraging van alumni en externe observators) de kern van haar methode formuleren en beschrijven, deze aftoetsen aan andere methodes die binnen het kunstonderwijs in groep worden aangeleerd, in binnen-en buitenland en via bronnenonderzoek, interviews en focusgesprekken deze methode kwalitatief beschrijven en verbeteren. Het startproject vormt de basis om de unieke methode lichamelijk bewustzijn op termijn deelbaar te maken voor elke leraar/podiumkunstenaar binnen het conservatorium en te delen in het professionele veld in binnen- en buitenland.

 

(c) Beelden: Philippe Wuyts (dans) en Marc Wellens & Albert Engelen (muziek) 
 

[1] citaat uit Csikszentmihalyi, M. (2014). Flow and the foundations of positive psychology: The collected works of Mihaly Csikszentmihalyi. Flow and the Foundations of Positive Psychology: The Collected Works of Mihaly Csikszentmihalyi. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9088-8