Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Onderzoek
  • Lifestyle supermarket

Lifestyle supermarket

Van 2003 tot en met 2008 verbleef en fotografeerde Charlotte Lybeer in gated communities en themaparken in de VS, Zuid-Afrika, Europa, China en de Arabische Emiraten. Het succes van deze enclaves bewijst dat de burgers van onze geglobaliseerde en ‘grenzeloze’ wereld toch blijven verlangen naar beheersbaarheid en een (artificieel) gevoel van gemeenschap. Deze capsulaire communities zijn door projectontwikkelaars in de vergaderzaal bedacht en hebben meestal niets te maken met de oorspronkelijke plaats.

In Lifestyle supermarket is de mens zelf verantwoordelijk voor het escapisme van de werkelijkheid. Momenteel fotografeert Charlotte Lybeer fangroepen die verwant zijn aan virtuele werelden, waarin spelers online een tweede identiteit kunnen construeren.

Het kenmerkende van zo’n fandom is dat deze transhumane identiteiten ook worden aangenomen buiten de virtuele wereld. LARP, taking a holiday from everydayness (2009) is een serie portretten van LARP-spelers (Live Action Role Playing), een rollenspel waarbij deelnemers zich transformeren tot zelfverzonnen personages geïnspireerd op games, films en fantasyliteratuur. In het onderzoeksproject The Furtastic Adventures Of The Cabbit and The Folf (2010-2011) onderzocht Lybeer het fenomeen Furry Fandom. Een ‘fangroep’ van fictieve dierenpersonages die voorzien zijn van menselijke persoonlijkheden en kenmerken. Treffende voorbeelden van hoe de hedendaagse mens tracht in het beeld te passen dat de massamedia (films en games voorop) ons voorschotelt.

Promotoren: Phillipe Meers (UA) & Johan Pas (KAA)

ONDERZOEKER(S)