Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Onderzoek
  • ‘NOTUS’? Een onderzoek naar de muziekpedagogische vernieuwingen van Notus, een volwaardige alternatieve muzieknotatie.

‘NOTUS’? Een onderzoek naar de muziekpedagogische vernieuwingen van Notus, een volwaardige alternatieve muzieknotatie.

NOTUS is een nieuwe muzieknotatie die geschikt is voor alle instrumenten. Ze is gecreëerd vanuit een herstructurering en restyling van de conventionele notatie en verschilt ervan door een kortere leercurve, minder te memoriseren tekens en regels en het quasi foutloos lezen vanaf de eerste lessen.

Het onderzoek bestaat uit het testen van een nieuwe didactiek voor het aanleren van piano bij volwassen leken. Deze is gebaseerd op een specifieke eigenschap van NOTUS, namelijk dat een leek alle noten voor de 88 toetsen kan lezen en spelen in eenvoudig ritmisch en harmonisch verband, zonder naar de toetsen te kijken. De didactiek is momenteel vervat in een periode van ongeveer 70 dagen met elke dag een uur studie.

Het onderzoek verloopt praktisch. Twee klassiek geschoolde pianoleraars worden ingeleid in NOTUS en begeleiden daarna acht leken gedurende de 70 dagen. Hierna wordt nagegaan welke impact de nieuwe didactiek heeft op de moeilijkheidsgraad van het studiemateriaal voor de laatste praktijkfase van het onderzoek. In die laatste fase (drie maanden) wordt gefocust op de studie van diverse ritmes, gepunte noten, overbinding enz. Op het einde wordt een ‘theoretische’ positionering van NOTUS in een mogelijk DKO traject nagegaan.

ONDERZOEKER(S)