Als je voldoet aan de diploma- en taalvoorwaarden en geslaagd bent voor de toelatingsproef, dan heb je de twee eerste stappen van de inschrijvingsprocedure doorlopen. Je dient nog de volgende stappen te ondernemen. Het is mogelijk dat de toelatingscommissie oordeelt dat je voorgaande programma's niet voldoende overeenkomen met de academische Bachelor-opleiding in Antwerpen. In dat geval zullen er extra vakken worden opgelegd.
STAP 3. Bevestig je komst
3.1 Vul het formulier in om je komst te bevestigen (alleen van toepassing voor opleidingen met een artistieke toelatingsproef)
Als je je effectief wenst in te schrijven, moet je dit bevestigen door het bevestigingsformulier in te vullen. Dat wordt je toegestuurd via e-mail.
! Opgelet, de bevestigingsmail geldt niet als een officiële inschrijving, dit is slechts een bevestiging zodat we de inschrijving kunnen starten.
3.2 Vervolledig je webregistratie zo snel mogelijk
We hebben enkele documenten nodig voordat we met je inschrijving kunnen beginnen. Gelieve deze te uploaden door gebruik te maken van de knop ‘Documenten’ via je account waarmee je ook je webregistratie vervolledigde (https://inschrijven.ap.be – Registratie wijzigen):
- Een kopie van je ID-kaart
- Een kopie diploma secundair onderwijs of hoogst behaalde diploma (zie toelatingsvoorwaarden)
- Een bewijs van toelating tot de universiteit of hoger onderwijs (alleen wanneer dit niet duidelijk blijkt uit het diploma)
Indien van toepassing: - Je taalattest, check zeker de voorwaarden van jouw opleiding,
- D-visum (voor visumplichtige buitenlandse studenten),
- APS certificaat (voor Chinese studenten),
en indien al beschikbaar: - Je verblijfsvergunning of ander verblijfsdocument.
Meer informatie over het aanvragen van een verblijfsvergunning vind je op de website van AP Hogeschool.
STAP 4. Bepaal de inhoud van je studieprogramma
-
Individueel traject en vrijstellingen Muziek Klassiek
Voor Jazz kijk hier.
Een individueel traject (IT) is elk studietraject dat afwijkt van het klassieke modeltraject van 60 studiepunten en contractueel per academiejaar wordt vastgelegd. Een vrijstelling kan je bekomen door te bewijzen dat je in een vorige studie binnen het hoger onderwijs een creditbewijs hebt behaald dat overeenstemt met de inhoud van een specifiek opleidingsonderdeel in je nieuwe opleiding.
Verzamel het nodige bewijsmateriaal:
- Scan of kopie van de behaalde diploma’s en getuigschriften + details van eerder behaalde credits en vakken, aan de hand van het diplomasupplement
- Korte officiële beschrijving van de inhoud en doelstellingen van het opleidingsonderdeel waarvoor de student vrijstelling wil, aan de hand van officiële studiegidsinformatie uit de vorige hogeschool of universiteit.
Indien je maar enkele vrijstellingen wil aanvragen, verzamel dan alle bewijsstukken zoals hierboven beschreven. Je kan ze vervolgens opladen in de vrijstellingsmodule (VA-module) in iBaMaFlex. Een handleiding hiervoor kan je hieronder vinden.
Indien je veel vrijstellingen wil aanvragen, gebruik dan de handleiding programmavergelijking hieronder, kies hieronder ook de relevante programmavergelijking, vul deze in en verstuur deze naar vrijstellingen.kca@ap.be, verzamel alle gegevens, bereid je goed voor en maak daarna een afspraak met studietrajectbegeleider Charlotte Saelemakers via deze afsprakentool. Na het volgen van een infosessie tijdens de introductieweek kunnen Bachelor 1 studenten indien nodig contact opnemen met Magda Thielemans via mail op magda.thielemans@ap.be.
Heb je technische hulp nodig bij je voorbereidingen of bij het opladen in de online vrijstellingsmodule, stuur dan een mail naar vrijstellingen.kca@ap.be.Je aanvraag wordt besproken op de toelatingscommissie. Eens je aanvraag in orde is en je studieprogramma klaar is in de module studieprogramma aanvraag (SPA-module) wordt je toetredingsovereenkomst beschikbaar via iBaMaFlex (e-postbus). Je dient de overeenkomst daar te bevestigen.
1. Gebruik de onderstaande handleidingen voor het voorbereiden en aanvragen van vrijstellingen-
Handleiding vrijstellingen aanvragen in online module via iBamaflex
application/pdf -
Programmavergelijkingen en Vrijstellingen Muziek klassiek
application/pdf
2. Selecteer hieronder de programmavergelijking die op jouw van toepassing is en vult deze in met de vakken die je tot nu toe succesvol hebt afgerond.-
Orchestra instrument comparison of programmes.xlsx
Excel/Spreadsheet -
Composition comparison of programmes.xlsx
Excel/Spreadsheet -
Guitar comparison of programmes.xlsx
Excel/Spreadsheet -
Harpsichord comparison of programmes.xlsx
Excel/Spreadsheet -
MA Collaborative Piano comparison of programmes - BA piano.xlsx
Excel/Spreadsheet -
MA conducting comparison of programme - BA piano.xlsx
Excel/Spreadsheet -
MA conducting comparison of programmes - BA orchestra instrument.xlsx
Excel/Spreadsheet -
MA conducting comparison of programmes - BA voice.xlsx
Excel/Spreadsheet -
MA orchestra instrument&schakelprogramma comparison of programmes.xlsx
Excel/Spreadsheet -
Organ comparison of programmes.xlsx
Excel/Spreadsheet -
Piano-pianoforte comparison of programmes.xlsx
Excel/Spreadsheet -
Schakelprogramma comparison of programmes.xlsx
Excel/Spreadsheet -
Suzuki comparison of programmes.xlsx
Excel/Spreadsheet -
Vocal studies comparison of programmes.xlsx
Excel/Spreadsheet
STAP 5. Keur je studieprogramma goed
-
Toetredingsovereenkomst
Nadat je studieprogramma is samengesteld en goedgekeurd door de studietrajectbegeleider zal je toetredingsovereenkomst beschikbaar gesteld worden via de e-postbus in iBaMaFlex. Je moet dit studiecontract digitaal ondertekenen via iBaMaFlex.
STAP 6. Betaal je studiegeld
-
Studiegelden postgraduaten
In de loop van de maand september of oktober krijg je een factuur voor het betalen van het studiegeld en de opleidingsgebonden kosten berekend op basis van de getekende toetredingsovereenkomst met het juiste aantal opgenomen studiepunten. De factuur wordt verstuurd naar je AP-mail. Voor een postgraduaat is er geen studietoelage mogelijk noch financiële ondersteuning door de sociale dienst. Het studiegeld kan ook niet in schijven betaald worden.
Studiegeld 2024-2025
Voltijdse trajecten 60 SP
- Postgraduaat Muziek - kamermuziek
- Postgraduaat Muziek - compositie
- Postgraduaat Muziek - concertsolist: instrument
- Postgraduaat Muziek - concertsolist: zang
- Postgraduaat Muziek - orkestinstrument
- Postgraduaat Muziek - jazz
Inschrijving voor 30 - 60 studiepunten: 4 200 euro
Inschrijving voor 3 tot 10 studiepunten: 700 euro
Inschrijving voor bijkomende studiepunten binnen dezelfde opleiding: 70 euro per studiepunt
Deeltijdse trajecten 30 SP- Postgraduaat Muziek - Suzuki lerarenopleiding Viool ESA 1 -2 (programma over 2 jaar)
- Postgraduaat Muziek - Suzuki lerarenopleiding Viool ESA 4 -5 (programma over 2 jaar)
Inschrijving voor 30 studiepunten: 2 100 euro
Inschrijving voor 3 tot 10 studiepunten: 700 euro
Inschrijving voor bijkomende studiepunten: 70 euro per studiepuntEenjarige opleiding 30 SP
- Postgraduaat - Drama als leermiddel
Inschrijving voor 30 studiepunten: 2 400 euro
Inschrijving voor 3 tot 10 studiepunten: 700 euro
Inschrijving voor bijkomende studiepunten binnen dezelfde opleiding: 80 euro per studiepunt.
STAP 7. Je bent nu ingeschreven
-
Studentenkaart en attesten
Als je alle stappen hebt doorlopen, kan je je studentenkaart ophalen op het studentensecretariaat. Je kan ook een inschrijvingsattest aanvragen.
-
Leerkrediet
Het leerkrediet is van toepassing op elke student die zich inschrijft aan een Vlaamse hogeschool of universiteit voor een initiële bachelor- en masteropleiding onder diplomacontract of creditcontract. De Vlaamse overheid heeft als doel om met het leerkrediet studenten aan te moedigen om weloverwogen studiekeuzes te maken en een succesvolle studieloopbaan te volgen.
Principe
Bij je eerste inschrijving aan een Vlaamse hogeschool of universiteit ontvang je eenmalig een leerkrediet van 140 studiepunten. Voor elk vak waarvoor je je inschrijft, worden studiepunten uit dit leerkrediet gehaald.
Als je slaagt voor een vak, worden de studiepunten weer bij je leerkrediet opgeteld. Als je niet slaagt, raak je die punten kwijt. Zodra je geen studiepunten meer over hebt, kun je je niet meer inschrijven aan een hogeschool of universiteit. Dit betekent dat je niet zomaar van studie kunt veranderen zonder examens te halen.
Je kunt altijd de status van je leerkrediet controleren op https://studentenportaal.vlaanderen.be/.
Voorbeeld
Als je je inschrijft voor een vak van 6 studiepunten, worden er 6 studiepunten van je leerkrediet afgetrokken. Als je minstens 10/20 behaalt voor dit vak tijdens de examens, worden de 6 studiepunten weer aan je leerkrediet toegevoegd.
Bonus
De eerste 60 studiepunten die je behaalt binnen het hoger onderwijs worden dubbel teruggegeven. Deze 60 studiepunten hoeven niet binnen één academiejaar, één opleiding of één instelling behaald te worden.
Voor wie?
Het leerkrediet geldt voor iedereen die zich inschrijft met een diplomacontract of creditcontract voor een bachelor- of masteropleiding. Het leerkrediet is niet van toepassing bij een examencontract, een graduaatsopleiding, een educatieve bacheloropleiding als de student al een bachelordiploma heeft, het behalen van een bewijs van bekwaamheid of vrijstellingen, een schakel- of voorbereidingsprogramma, een postgraduaatsopleiding, een educatieve masteropleiding als de student al een masterdiploma heeft, en een uitdovend programma van een specifieke lerarenopleiding.
Doelstelling
Het leerkrediet heeft als doel om studenten aan te moedigen weloverwogen studiekeuzes te maken en hen op tijd aan te zetten tot het overwegen van een eventuele verandering van studierichting.
Foute keuze gemaakt?
Loopt je studie niet zoals gehoopt of merk je dat je studiekeuze niet de juiste was? Dan is het raadzaam om een afspraak te maken met je studiebegeleider. Je kunt dan besluiten om je uit te schrijven of een andere opleiding te kiezen, om onnodig verlies van studiepunten van je leerkrediet te voorkomen. Hoe sneller je deze beslissing neemt, hoe groter de kans is dat je je studiepunten kunt behouden.
Al een masterdiploma behaald?
Bij het behalen van een diploma voor een initiële masteropleiding wordt je individuele leerkrediet met 140 studiepunten verminderd. Als je nog een positief saldo hebt, kun je het resterende leerkrediet opnieuw gebruiken voor een inschrijving in een initiële bachelor- of masteropleiding. Als het saldo van je resterende leerkrediet minder dan 60 studiepunten bedraagt, kun je het eenmalig weer opbouwen tot maximaal 60 studiepunten. Vanaf het academiejaar volgend op het jaar waarin je je masterdiploma hebt behaald, worden jaarlijks 10 studiepunten toegevoegd aan je individuele leerkrediet.
Meer informatie over het leerkrediet is te vinden in het onderwijs- en examenreglement, artikel 8.1, en op http://onderwijs.vlaanderen.be/leerkrediet.
Bijkomende nuttige info
-
Reglementen en jaarkalender
Het onderwijs- en examenreglement , het ICT reglement en bibliotheekreglement kan je terugvinden onder reglementen op de algemene AP website. Je vindt daar ook de specifieke jaarkalender van het Conservatorium.
-
Financiële ondersteuning
Studeren in het hoger onderwijs is niet goedkoop. Daarom bestaan er een aantal voorzieningen die helpen je studies te bekostigen.
Voor meer informatie over je studiekosten ga naar https://www.ap.be/studiekosten.
Bij de sociale dienst van Stuvo AP kan je terecht voor info en bemiddeling op maat over (verminderd) studiegeld, een studietoelage van de Vlaamse Gemeenschap of een voorschot daarop, werken en studeren, een stuvo-toelage, huisvesting en meer. Op www.centenvoorstudenten.be vind je alvast een helder overzicht van alles wat met de financiering van je studie te maken heeft.
Wil je langskomen bij Stuvo?
Lees hier hoe je ons kan bereiken: https://www.ap.be/financiele-ondersteuningHet conservatorium biedt ook enkele interne beurzen (tussen de 1500 en 3000 euro per geselecteerde student) aan reguliere studenten van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen: de Soroptimisten beurs, de Oranje beurs en de Bolster beurs. Jaarlijks wordt hier een interne oproep voor gedaan.
Verder zijn er ook externe ondersteunende initiatieven zoals:
Dit is slechts een greep uit het aanbod. KCA medewerkers posten geregeld kansen voor ondersteuning voor projecten, workshops, wedstrijden en residencies op de studentenplatformen Intranet en DigitAP.
Voor inkomende masterstudenten uit het buitenland is er ook de Mastermind beurs (lees goed de voorwaarden).