Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Project
  • Visual prediction and depiction - working life in digital age imagined in AGFA product images of the 1990s

Visual prediction and depiction - working life in digital age imagined in AGFA product images of the 1990s

Afbeeldingen vormen een centraal onderdeel van onze dagelijkse communicatie op alle niveaus. Verbeeldingsprocessen tijdens het maken van foto’s en leesprocessen tijdens het kijken naar foto’s, worden sterk gevormd door (en zijn een uitdrukking van) een consensus die op een bepaald moment in de (omringende) samenleving aanwezig is.

Sinds de jaren 1970 financierde AGFA uitgebreid onderzoek naar digitale processen gericht op beeldvorming en beeldverwerking met het oog op productontwikkeling, zowel voor de professionele als voor de particuliere markt. In dit kader creëerden verschillende interne en externe teams reclamebeelden in de fotostudio of op locatie om nieuwe producten te visualiseren op basis van interne richtlijnen van het bedrijf. AGFA’s doel op het gebied van marketing was om een globaal idee van de “arbeid in het digitale tijdperk” te visualiseren, met analoog materiaal en vanuit het perspectief van de jaren 1980 en 1990.

Katrin Kamrau zal (oud-)AGFA-medewerkers en/of externe partners interviewen om nauwkeurig een verzameling archiefbeelden te kunnen onderzoeken die afkomstig zijn uit het Lieven-Gevaertarchief, Historisch Archief Agfa-Gevaert N.V., Mortsel. Dit onderzoek zal als basis dienen voor een artistiek onderzoeksvoorstel dat zowel de potentiële mogelijkheden en grenzen van verbeelding en pre-visualisatie onderzoekt als ook denk- en werkprocessen die leiden tot visuele voorspelling en weergave binnen het proces van beeldvorming.

Beeld (c) Rronny Smedts

ONDERZOEKER(S)