Wat kan de academietuin ons leren over ecologie? We worden tot actie aangespoord in response op de klimaatnoodzaak en om onze krachten te bundelen in transdisciplinaire collectieve praktijken. Who and what makes the academy garden? stelt de vraag hoe we een meer inclusieve kunstpraktijk kunnen ontwikkelen door samen te werken met deze tuin. Deze benadering waarin de mens niet centraal staat, erkent de agency van de tuin en lost de dichotomie natuur/cultuur op in een gemeenschapstuin met meerdere soorten.
Who and what makes the academy garden? is een onderzoek naar tuinieren als een collectieve artistieke praktijk in een meer dan menselijk perspectief, gecentreerd in de tuin van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Samen met de studenten en de verschillende bewoners bestuderen we een realistischer beeld van de tuin, geleid door nieuwsgierigheid en wederzijdse zorg.
Het onderzoek omvat:
- Wekelijkse open tuinsessies, studenten tuinieren samen, we doen beroep op hun artistieke talent
- Ecologie als cursus voor studenten beeldende kunst, of tuinieren als artistieke praktijk
- Herlezen van het Koninklijk Besluit uit 1974 en een tuinontwerp voorstellen dat voortbouwt op de identiteit van de academietuin
- Het kunstenaarsboek 'de academietuin' maken, over tuinieren als artistieke praktijk in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten
- De tuin lezen vanuit een queer perspectief door de natuur van supernormatieve labels te ontdoen
Promotoren: Heide Hinrichs (Academie) en Pascal Gielen (UAntwerpen)
(beeld: The academy garden, a multispecies community)