Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Koninklijk Conservatorium Antwerpen
  • Educatieve opleidingen
  • Teaching Artist: voor de kunstenaars van morgen

Teaching Artist: voor de kunstenaars van morgen

Teaching Artist: de kunstenaars van morgen

“Teaching Artists” zijn muzikanten, dansers, acteur en performers, die hun talenten en artistieke identiteit ontplooien maar ook die van hun publiek. Het zijn verspreiders van passie, vaak op alternatieve podia. Hun kunst is participatief en educatief. De Educatieve master Muziek en Podiumkunsten bereid je voor op een kunstenaarschap waarin je kunst reflecteert, maakt, experimenteert en deelt. Maar er zijn ook andere opleidingen die je vormen tot Teaching Artist.

 

“Als artiest probeer ik elke dag jonge muzikanten op te leiden en zelf van hen te leren.”

- Bernd Van Echelpoel -
Vooraanstaand tuba speler en docent

Als Teaching Artist maak je de verbinding tussen je eigen kunstenaarschap en het kunst-educatieve werkveld. Je kijkt over het muurtje van je eigen kunstdiscipline en gaat in dialoog met de samenleving van vandaag. Tegelijk zorgen wisselwerkingen met andere kunstdisciplines en verschillende doelgroepen voor spannende nieuwe inzichten.

Jouw talenten, passie, kennis en meesterschap inspireren en stimuleren je publiek, je leerlingen en je collega’s. Tegelijk neem jij ook al deze ervaringen mee naar je eigen kunstenaarspraktijk. Zo verbreed je jezelf als kunstenaar en blijf je je verder ontwikkelen. 

“Ik ontdekte grote rijkdom in het overtuigen van een ‘niet-theaterpubliek’. Werken in een bredere maatschappelijk context voor een ander publiek maakte mij als schrijver en speler alleen maar beter.”

- Rashif El Kaoui -
Acteur, schrijver en docent

Jouw opleiding tot kunstenaar én leraar wordt in de Educatieve master samengebracht. Ze verrijken elkaar. Als Teaching Artist beschik je over een meesterschap in het (kunst)onderwijs én de kunsten. Zo doorbreek je de muren van de traditionele podiumwereld en het kunstonderwijs. Breng jouw passie tot in alle hoeken van de artistieke en kunsteducatieve sector. Kies je voor de Educatieve master, dan specialiseer je jezelf in je kunstdiscipline én tegelijk bouw je educatieve competenties op. Dit allemaal binnen een praktijkgerichte grootstedelijk context. 

Heb je al een masterdiploma? Dan leer via het verkort traject de nodige competenties om je artistieke expertise in te zetten binnen een educatieve context. Zo word je een inspirerende, gepassioneerde en gespecialiseerde Teaching Artist. 

"Wanneer we een nieuwe theatermaker/speler zoeken, kiezen wij bewust voor profielen die naast het acteren ook kunnen werken aan educatieve projecten. Zo zijn ze multi-inzetbaar."

- HetPaleis -
Theaterhuis voor kinderen, jongeren en kunstenaars

Vijf redenen om Teaching Artist te worden

  • Verbreed je als kunstenaar
  • Vergroot je kansen in het werkveld
  • Verdiep je als artiest
  • Verruim je blik op de wereld en op de kunsten
  • Versterk de passie, bij jezelf en bij anderen

Waar zijn we sterk in?

PROJECTEN OPZETTEN

We helpen je om jouw passie te vinden, en om deze zelfstandig en praktijkgericht te ontwikkelen. Jouw visie en engagement zijn essentieel in je training tot Teaching Artist. Je leert educatieve projecten opzetten in een sociaal-artistieke context met verschillende doelgroepen

DOMEIN OVERSCHRIJDEND WERKEN

Op campus de Singel ontmoet je studenten en kunstenaars uit verschillende disciplines. Ze werken allemaal onder één dak. Tijdens je opleiding werk je samen met dansers, muzikanten en acteurs. Die veelzijdigheid komt van pas in je carrière.

VERBREDEND EN VERDIEPEND

We leiden je zowel verbredend als verdiepend op. In sommige lessen werk je interdisciplinair en moedigen we samenwerkingen aan, zowel artistiek als pedagogisch. Tegelijk blijft de artistieke expertise de ruggengraat van elke Teaching Artist.

EXPERTISE IN LICHAMELIJK BEWUSTZIJN EN GEZONDHEID

Je bent in goede handen in het Conservatorium (lees het artikel). We werken, samen met de studenten, hard aan lichamelijk bewustzijn en gezondheid van de student. In de Educatieve master Muziek leer je dit ook doorgeven aan jouw leerlingen. 

VAKDIDACTIEKEN PER INSTRUMENT IN MUZIEK

Wil je leren hoe je jouw kennis en vaardigheid van je instrument kan aanleren aan iemand? Dan kan je in België enkel terecht in onze Educatieve master Muziek. Je leert een specifieke vakdidactiek voor jouw instrument. Je wordt expert in onderwijs in de kunsten. Je kan je specialiseren in het onderwijs in verschillende facetten van je discipline. 

VAKDIDACTIEKEN WOORD

De zes vakdidactieken Drama die je krijgt in de Educatieve master Drama, zorgen er voor dat je alle vakken kan geven binnen de afdeling Woord. Je werkt breed én in de diepte. Alumni Acteren, Kleinkunst en Woordkunst vinden elkaar in de Educatieve master drama. Samen studeren en werken, het uitwisselen van ervaringen is een flinke meerwaarde. 
 

VAKDIDACTIEKEN DANS

Je krijgt de Dans vakdidactieken initiatie, klassieke en hedendaagse dans en improvisatie in de Educatieve master Dans. Zo heb je een breed pallet aan methodes om jouw danslessen concreet vorm te geven. 
 

VOORTREKKERS IN ONDERWIJS AAN 6 tot 8-JARIGEN

Onderwijs aan zes- tot achtjarigen, daar zijn we sterk in. We spelen hiermee in op de op de veranderingen in het Deeltijds Kunstonderwijs. Zo heb jij meer kansen en mogelijkheden in het brede kunsteducatieve werkveld.

SAMENWERKING MET BREED WERKVELD

Je werkt tijdens je opleiding samen met kunsthuizen, gezelschappen, ensembles, orkesten, kunstonderwijs, culturele centra, kunsteducatieve organisaties, … . De samenwerking met een breed werkveld is dan ook een grote troef van jouw opleiding. 

Vind jouw educatieve opleiding

Dans

Drama

Muziek

Getuigenissen

  Bernd Van Echelpoel

Alumnus, docent, solo tuba aan ASO, huidig student SLO en leerkracht MaGO

"Als muzikant op topniveau ben ik zeer dankbaar voor de mensen die me aan de top gebracht hebben. Zelf zie ik het dan ook als mijn taak om zelf een mentor te zijn voor een nieuwe generatie muzikanten met een brede visie op muziek en kunst. Als artiest probeer ik elke dag jonge muzikanten op te leiden en zelf van hen te leren. Dit houdt me fris. Dit is dan ook de visie die ik meegeef aan mijn studenten. Een brede opleiding waar je zowel op topniveau leert musiceren als les geven, is wat onze jonge generatie nu nodig heeft. Dit sluit helemaal aan bij mijn visie en het type muzikant dat ik tracht te zijn. “Een kunstenaar met bevlogenheid en een brede achtergrond, zowel muzikaal als educatief!!.”

  Rashif El Kaoui

Acteur, schrijver en docent

“Ik ontdekte grote rijkdom in het overtuigen van een ‘niet-theaterpubliek’. Werken in een bredere maatschappelijk context voor een ander publiek maakte mij als schrijver en speler alleen maar beter.”

  Andy Van Kerschaver

Acteur, theatercoach en werkt binnen zijn project 'Beveren' rond ‘Macbeth’ met gedetineerden.

“Door het educatieve project werd ik eindelijk eens in de werkelijkheid gegooid. Bovendien heeft het werken met een andere doelgroep me nog bewuster doen nadenken over wat theater nu juist voor mij is.”

  Charlotte Wajnberg

Alumna, laureate Koningin Elisabethwedstrijd zang 2018, alumna Specifieke lerarenopleiding

"Als ik zangles geef, probeer ik steeds met een kritisch oor naar mijn leerlingen te luisteren en de focus te leggen op het performen. 
Ik tracht mij te verplaatsen in de positie van de toeschouwer, die naar een concert komt om geboeid en geraakt te worden door een doorleefde interpretatie van een werk. 
Het technische aspect is een hulpmiddel om de interpretatie, die eigen is aan de performer, tot zijn recht te laten komen.
Dankzij mijn expertise als zangeres, kan ik als leraar samen met mijn leerlingen op zoek gaan naar de balans tussen enerzijds het naar boven halen van die creativiteit en expressiviteit die in de leerling aanwezig is, en anderzijds een stabiele en gezonde zangtechniek uit te bouwen met de leerling."

  Johan Van Assche

De Acteurgilde

“Uit onderzoek blijkt dat slecht 6% van alle acteurs leeft van uitsluitend acteerwerk. 
Je denkt dus maar beter ruimer in het werkveld. Zo vergroot je je kansen.”

  Rilke Eyckermans

Actrice en dramadocente

“Voor mij is de combinatie lesgeven en spelen ideaal. Beiden vullen elkaar op een fijne manier aan. In een rustige periode heb ik job-zekerheid en wanneer ik veel speel, biedt de school me alle kansen.”

  Sam Gevers

Componist, drummer, auteur, docent vakdidactiek en stagebegeleider klassieke percussie

"Als volbloed muzikant probeer ik met passie en know-how mijn kennis en enthousiasme over te dragen op mijn studenten."

  HetPaleis

Theaterhuis voor kinderen, jongeren en kunstenaars

“Wanneer we een nieuwe theatermaker/speler zoeken, kiezen wij bewust voor profielen die naast het acteren ook kunnen werken aan educatieve projecten. Zo zijn ze multi-inzetbaar.”

 

Educatieve master Muziek en Podiumkunsten

De Educatieve master Muziek en Podiumkunsten bevat volgende afstudeerrichtingen en opleidingsvarianten:

  • DANS 

  • DRAMA: Acteren, Kleinkunst en Woordkunst

  • MUZIEK: Instrument/Zang, Compositie, Directie en Jazz/Lichte Muziek

Een gerenommeerd en gespecialiseerd docentenkorps zorgt voor een geïndividualiseerde coaching binnen de verschillende afstudeerrichtingen, met oog voor de individuele noden en wensen van elke student. Zo kan elke student zich binnen de opleiding profileren naar de hoogst mogelijke artistieke en artistiekpedagogische norm. Een brede basis aan artistieke, didactische en algemeen culturele competenties, in zowel theoretische als praktijkgerichte contexten, leidt tot het meesterschap.

Combineren met werk of studeren?

Het verkort traject van de Educatieve master bevat 60 studiepunten. Dit traject kan je volgen als je al een academisch master op zak hebt. Het is mogelijk deze opleiding te spreiden over een periode langer dan één academiejaar. Je werk kan je dan inbrengen als stage. 

Drama

Wie de Educatieve master Drama volgt, combineert dit vaak met professionele activiteiten als acteur, maker, presentator, docent, ... . Het is dan ook net deze combinatie die erg verrijkend kan zijn voor je opleiding. Er wordt steeds een programma op maat gemaakt dat de student kan inpassen in zijn of haar professionele agenda. Lessen gaan steeds overdag door. 

Muziek

Als opleiding vinden we het cruciaal dat elke student zich ook als actieve muzikant steeds verder kan blijven ontplooien en ontwikkelen. Om de combinatie tussen studeren, les volgen en geven en professionele activiteiten haalbaar te maken en te houden, wordt het lessenpakket voor elke masterstudent samengesteld op maat van diens specifieke profiel en, in de mate van het mogelijke, van diens agenda. Daarbij wordt rekening gehouden met zowel andere vakken, projecten en stages, als met werk, gezin en concerten. De lessen uit het educatieve vakgebied vinden steeds zoveel mogelijk plaats in de voormiddag en op verschillende dagen: dit opent de optie om in de namiddag en avond stagelessen, studie en andere artistieke professionele activiteiten op te nemen. De nadruk van de lessen centreren zich bovendien vooral in het eerste semester, zodat er in semester twee meer ruimte vrijkomt voor stagelessen en projecten.

Voorbeeld van een jaarplanning of lessenrooster

Drama

Muziek

Teaching Artists combineren en integreren het beste van twee werelden: dat is ook de filosofie achter ons lessenrooster: optimale integratie en afwisseling van ‘teaching’ en ‘art’. Het lessenpakket voor iedere masterstudent wordt samengesteld op maat van diens profiel en, in de mate van het mogelijke, van diens agenda*.

De lessen uit het educatieve vakgebied vinden zo veel mogelijk plaats in de voormiddag en gespreid over de week. Deze lessen worden voornamelijk gegeven in het eerst semester. Zo komt in het tweede semester ruimte vrij voor stagelessen en projecten. De lessen Instrument bij de hoofdvakdocent lopen wel het hele jaar door, terwijl Kamermuziek en Musiceerpraktijk zoveel mogelijk worden ingepast binnen de agenda’s van elke student. 

De masterproeven in het laatste masterjaar komen in een stroomversnelling gedurende semester twee, het vrijmaken van het lessenrooster creëert tijd en mogelijkheid om zich daarop volledig te kunnen concentreren.

*Daarom staat hier geen lessenrooster ter illustratie.

Wil je meer informatie of kennismaken?

Zit je toch nog met een vraag? Laat het ons weten via onderstaand formulier.