Kleinkunst | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Koninklijk Conservatorium Antwerpen
  • Drama
  • Kleinkunst

Kleinkunst

De afstudeerrichting Kleinkunst focust op jouw impuls om zelf te creëren en uit te voeren. Je krijgt een stevige basis zang, muziek en theater en zoekt daarmee naar creatieve mogelijkheden en technieken. Dat stimuleert je om je eigen verhaal te vertellen via taal, muziek, beweging of een unieke mengvorm daarvan.

Artiesten uit verschillende podiumdisciplines begeleiden je heel persoonlijk om in groep of solo een eigen voorstelling uit te werken. Deze multidisciplinaire aanpak maakt dat je, eens afgestudeerd, zowel in het muzikale- als theatrale landschap vrij zal kunnen bewegen.

Je eerste bachelorjaar begint met een Spelproject met improvisaties en toont voor een intern publiek (docenten en medestudenten Drama) een voorstelling met bestaand tekstmateriaal Een Muziekproject waar de student een aantal songs schrijft, die samen met zijn medestudenten muzikaal arrangeert en afwerkt o.l.v. een docent uit het muziekwerkveld, dit wordt gepresenteerd voor een publiek, de studenten begeleiden zichzelf en elkaar en spelen wisselend verscheidene instrumenten. De student maakt een Solo/spelproject van circa 20 minuten met eigen artistiek materiaal rond een persoonlijke fascinatie onder begeleiding van 3 verschillende docenten, dit resulteert in een intern toonmoment voor medestudenten Conservatorium en docenten

Je tweede jaar begint met een Muziekproject, studenten schrijven songs, arrangeren samen en presenteren dit voor een publiek (zie bachelor 1 maar dan in een gevorderd stadium). Een Spelproject met bestaande teksten waarin extra gefocust wordt op dialoog en samenspel resulterend in een intern toonmoment of Open les. De student maakt een Solo van circa 50 minuten, er is keuze tussen een spelsolo, concert of een multidisciplinaire mengvorm. Er mag gebruik gemaakt worden van max.1 medespeler, die een ondergeschikte rol vervult, zodat het aandeel van de student goed afleesbaar blijft. Dit wordt gepresenteerd voor een publiek.

Je derde bachelorjaar begint met een Muziekproject met een grotere vorm van zelfstandigheid en functioneert meer als een band (keuze instrumentarium, samen songs concipiëren en afwerken). Dit wordt getoond voor een publiek. Een Spelproject met bestaand materiaal, keuze van het materiaal in overleg met de speldocent. Dit resulteert in een intern toonmoment of presentatie voor publiek, al naargelang de aard van de oefening. De studenten concipiëren gezamenlijk een Podiumcreatie waarin zowel spel als muziek aan bod kan komen uitgaande van een thema, beeldmateriaal, improvisaties, teksten etc. Dit resulteert in een voorstelling voor publiek.

Masterstudenten Drama maken een Masterproef/voorstelling (alle disciplines toegelaten na overleg met de artistieke leiding). Zij doen een Stage of een tweede spel- of muziekproject indien er geen passende stage is gevonden. Kies je voor de Educatieve master, dan vervolg je het mastertraject in Drama en combineer je dit met vakken zoals vakdidactiek, stages, projectwerk en ondersteunende opleidingsonderdelen. De educatieve master wordt afgesloten met een masterproef die bestaat uit 2 luiken: een masterproef in jouw discipline en een kunst-educatief project dat je zelf creëert.