Overslaan en naar de inhoud gaan

Educatieve Master Beeldende Kunsten
Educatieve Master Beeldende Kunsten

Om je in te schrijven voor de Educatieve Master Beeldende Kunsten moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.

  • Diplomavoorwaarden

    Om de Educatieve Master in de Beeldende Kunsten te volgen, moet je in het bezit zijn van een diploma Master in de Beeldende Kunsten.

  • Taalvoorwaarden

    Bij de eerste inschrijving voor de Educatieve Master in de Beeldende Kunsten dient de kandidaat-student te bewijzen voldoende kennis te bezitten van de Nederlandse taal.

    Dit kan door het afleveren van:

    • een bewijs van ten minste één met vrucht voltooid leerjaar in het Nederlandstalig secundair onderwijs,
      of het behalen van ten minste 60 studiepunten in het Nederlandstalig hoger onderwijs;
    • het bewijs dat men geslaagd is voor de Interuniversitaire Taaltest Nederlands voor Anderstaligen (ITNA)
      of een ander bewijs van een centrum voor volwassenenonderwijs of erkend talencentrum.

    Voor de Educatieve Master in de Beeldende Kunsten geldt als toelatingsvoorwaarde het taalniveau B2.

  • Inschrijven

    Je kan je online inschrijven via de link onderaan. Voor je inschrijving dien je wel volgende documenten te hebben:

    • Identiteitskaart
    • Kopie diploma secundair onderwijs
    • Kopie diploma bachelor in de Beeldende Kunsten
    • Kopie diploma master in de Beeldende Kunsten

    Opgelet! Je bent definitief ingeschreven pas na het ondertekenen van je toetredingsovereenkomst op het studentensecretariaat en de betaling van je studiegeld.

    Contact studentensecretariaat

    Faby Van Grimberge
    faby.vangrimberge@ap.be
    03 213 71 07
    Mutsaardstraat 31, 2000 Antwerpen
    Lokaal K 0.21

Bijkomende nuttige info

  • Verblijfsvergunning

    Wil je als buitenlandse student voor je opleiding aan de Academie in België komen wonen?
    Hou er dan rekening mee dat je verblijfsvergunning in orde moet zijn. Afhankelijk van je nationaliteit, hangen daar andere procedures aan vast.

    Als je als buitenlandse student voor een periode van meer dan drie maanden in België verblijft, ben je verplicht om een verblijfsvergunning aan te vragen en je in te schrijven in het vreemdelingenregister op de dienst bevolking van de plaats waar je in België verblijft. De aanvraag van een verblijfsvergunning kan je regelen via het studentensecretariaat van de Academie. Contacteer hiervoor:

    Afhankelijk van je nationaliteit, volgt je één van deze drie procedures:

    1. Studenten uit een buurland van België;
    2. Studenten uit een lidstaat van de Europese Unie (EU) (niet-buurland van België) of uit een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER);
    3. Studenten uit een niet-EU/niet-EER-lidstaat.

    Studenten uit een buurland van België

    Aanvraag

    Wil je je domicilie (wettelijke woonplaats) bij je ouders of gezin in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg behouden en in België op tijdelijke basis verblijven? Verzamel eerst alle benodigde documenten:

    • Een ingevuld en ondertekend inlichtingenblad;
    • Een kopie van je geldige identiteitskaart of paspoort;
    • Een kopie van je inschrijvingsattest van AP Hogeschool;

    Bezorg deze documenten aan het studentensecretariaat (elk document in een afzonderlijk PDF-bestand):

    Het studentensecretariaat neemt vervolgens contact op met het loket Buitenlandse Studenten en start het dossier op. Als alle documenten verwerkt zijn door het loket Buitenlandse Studenten, maakt het studentensecretariaat voor jou een afspraak bij studentenorganisatie Gate15. Je neemt één pasfoto mee (grootte 3,5 x 4,5 cm - witte achtergrond). Je ontvangt een verblijfsdocument ‘Bijlage 33’. Dit document is geldig tot 31 oktober van het volgende academiejaar.

    Verlenging

    Om je Bijlage 33 te verlengen, vul je een inlichtingenblad voor verlenging in. Dit bezorg je samen met een kopie van je inschrijvingsattest van het nieuwe academiejaar aan het studentensecretariaat. Na verwerking van je dossier maakt het studentensecretariaat een afspraak voor jou bij Gate15. Op de afspraak overhandig je je oude Bijlage 33 en één nieuwe pasfoto (grootte 3,5 x 4,5 cm - witte achtergrond). Vervolgens ontvang je een nieuwe Bijlage 33.

    ­Uitschrijving

    Wanneer je vertrekt uit België, moet je je uitschrijven als een inwoner van Antwerpen.
    Dit kan je online doen via deze link.

     

    Studenten uit een EU/EER-lidstaat

    Aanvraag

    Ben je afkomstig uit een lidstaat van de Europese Unie (EU) (niet-buurland van België) of uit een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER) en wil je je domicilie in België plaatsen? Verzamel eerst alle benodigde documenten:

    • Een ingevuld en ondertekend inlichtingenblad
    • Een kopie van je geldige identiteitskaart of paspoort
    • Een kopie van je inschrijvingsattest van AP Hogeschool
    • Een bewijs van een ziektekostenverzekering die de risico’s in België dekt (Europese ziekteverzekeringskaart)
    • Een bewijs of verklaring van voldoende bestaansmiddelen
      • Attest van studiefinanciering door een beursinstelling
      • Een bewijs van eigen financiering: een verklaring op eer door de student.

    Bezorg deze documenten aan het studentensecretariaat (elk document in een afzonderlijk PDF-bestand):

    Het studentensecretariaat neemt vervolgens contact op met het loket Buitenlandse Studenten en start het dossier op.

    Als alle documenten verwerkt zijn door het loket Buitenlandse Studenten, maakt het studentensecretariaat voor jou een afspraak bij studentenorganisatie Gate15. Tijdens deze afspraak moet je je paspoort of identiteitskaart voorleggen en een pasfoto (grootte 3,5 x 4,5 – witte achtergrond). Je wordt op dat moment ingeschreven in het wachtregister. De stad levert onmiddellijk een ‘verklaring van inschrijving in het wachtregister’ af (= Bijlage 8). De wijkagent heeft vervolgens vier weken de tijd om je verblijfplaats te komen controleren. Als de wijkagent vaststelt dat je daadwerkelijk woont op het opgegeven adres, vraag je aan het studentensecretariaat opnieuw om voor jou een afspraak te maken bij Gate15. Tijdens deze afspraak moet je opnieuw je identiteitskaart of paspoort voorleggen en de ‘Bijlage 8’ die je tijdens je vorige afspraak hebt gekregen. Je wordt ingeschreven in het vreemdelingenregister. Je ‘verklaring van inschrijving in het wachtregister’ wordt vervangen door een ‘verklaring van inschrijving in het vreemdelingenregister’ (= Bijlage 8).

    Tijdens deze afspraak kan je ook een elektronische E-kaart aanvragen (5 jaar geldig). Dit is niet verplicht, maar is wel nodig om bijvoorbeeld een rekeningnummer of een ziekteverzekering te kunnen openen in België. Hiervoor dien je een pasfoto in en betaal je het bedrag voor de elektronische E-kaart. Na twee weken krijg je een pincode en kan je de kaart gaan ophalen.

    Uitschrijving

    Wanneer je vertrekt uit België, moet je je uitschrijven als een inwoner van Antwerpen.
    Dit kan je online doen via deze link.

     

    Studenten uit een niet-EU/niet-EER-lidstaat

    Aanvraag

    Ben je afkomstig uit een lidstaat van buiten de Europese Unie of buiten de Europese Economische Ruimte? Verzamel eerst alle benodigde documenten:

    • Een ingevuld en ondertekend inlichtingenblad;
    • Een kopie van je geldige identiteitskaart of paspoort;
    • Een kopie van je D-visum;
    • Een kopie van je inschrijvingsattest van AP Hogeschool.
    • Indien je een visum type B6 hebt: beursattest;
    • Indien je een visum type B7 hebt: uitwisselingsovereenkomst.

    Bezorg deze documenten aan het studentensecretariaat (elk document in een afzonderlijk PDF-bestand):

    Het studentensecretariaat neemt vervolgens contact op met het loket Buitenlandse Studenten en start het dossier op. Vervolgens worden de documenten nagekeken en wordt de reële verblijfplaats van de student gecontroleerd. De wijkagent heeft vier weken tijd om je verblijfplaats te controleren.

    Als de wijkagent vaststelt dat je daadwerkelijk woont op het opgegeven adres, vraag je aan het studentensecretariaat om voor jou een afspraak te maken bij studentenorganisatie Gate15. Tijdens deze afspraak moet je je identiteitskaart of paspoort voorleggen en 2 pasfoto’s (grootte 3,5 x 4,5 cm – witte achtergrond). Je betaalt voor je elektronische verblijfskaart en ontvangt een document Bijlage 15. Dit is een tijdelijk bewijs van je inschrijving in het vreemdelingenregister. Ongeveer twee weken na je afspraak, ontvang je een pincode en kan je je verblijfskaart ophalen. Neem je paspoort, de pincode en de bijlage 15 mee. De verblijfskaart is meestal geldig tot 31 oktober van het volgende academiejaar.

    Verlenging

    Verzamel eerst alle benodigde documenten:

    • Een ingevuld en ondertekend inlichtingenblad voor verlenging;
    • Een kopie van je geldige identiteitskaart of paspoort;
    • Een kopie van je inschrijvingsattest van AP Hogeschool;
    • Een bewijs van voldoende bestaansmiddelen (bijvoorbeeld een bewijs van een beurs, tenlasteneming voor derdelands student (bijlage 32), proof of solvency);
    • Een bewijs van een ziektekostenverzekering die alle risico’s in België dekt, ofwel een privéverzekering ofwel een inschrijving bij een erkende mutualiteit ;
    • Examenresultaten van het afgelopen jaar (individueel rapport);
    • Standaardformulier (op basis van je individueel rapport) ingevuld door de onderwijsinstelling.

    Bezorg de documenten aan het studentensecretariaat. Het studentensecretariaat neemt vervolgens contact op met het loket Buitenlandse Studenten en start het dossier op. De aanvraag moet ten minste 15 kalenderdagen voor de vervaldag van de huidige verblijfskaart, ingediend worden bij het loket Buitenlandse Studenten. Een aanvraag die te laat wordt ingediend, wordt automatisch onontvankelijk verklaard via een bijlage 29.

    Indien er documenten ontbreken, krijg je nog 15 dagen tijd om de nodige documenten binnen te brengen. Als dit niet binnen de 15 dagen gebeurt, dan wordt je aanvraag onontvankelijk verklaard via een bijlage 29.

    Als alle documenten verwerkt zijn door het loket Buitenlandse Studenten, maakt het studentensecretariaat voor jou een afspraak bij Gate15. Tijdens deze afspraak moet je je paspoort of identiteitskaart voorleggen en een pasfoto (grootte 3,5 x 4,5 cm – witte achtergrond). Je betaalt dan ook de kosten voor de verlenging van je verblijfskaart.

    Uitschrijving

    Wanneer je vertrekt uit België, moet je je uitschrijven als een inwoner van Antwerpen.
    Dit kan je online doen via deze link.

     

    Contact

    Medewerkers studentensecretariaat:

  • Studiegelden

    De betaling van de inschrijvingsgelden is een van de inschrijvingsvoorwaarden. Bij inschrijving of herinschrijving onderteken je een studiecontract. De inschrijvingsgelden dien je te betalen meteen na de ondertekening van je studiecontract.

    Hoeveel je elk academiejaar betaalt voor je inschrijvingsgelden, is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder:

    • Je kostenstatus: België/Europese Economische Ruimte (EER)
      EER = EU + Norwegen, Ijsland en Liechtenstein
    • Je studieprogramma
    • Bijkomende kosten

    Voor meer details over de inschrijvingsgelden die je kunt verwachten, raadpleeg het reglement studiegelden en bijdrage voor de opleidingsgebonden kosten voor het academiejaar 2020-2021.

    Voor een indicatie van het bedrag van je inschrijvingsgelden, vind je hieronder een voorbeeld voor een programma van 60 studiepunten:

    • Een student van binnen de EER die zich inschrijft voor 60 studiepunten met een diplomacontract betaalt 1.137,2 euro:
           245,2 euro vast gedeelte van de studiegelden +
           702 euro (11,7 euro variabel gedeelte van de studiegelden x 60 studiepunten) +
           190 euro opleidingsgebonden kosten
           Totaal: 1.137,2 euro.
    • Een student van buiten de EER die zich inschrijft voor 60 studiepunten met een diplomacontract betaalt 7.272,8 euro:
           770,8 euro vast gedeelte van de studiegelden +
           6,312 euro (105,2 euro variabel gedeelte van de studiegelden x 60 studiepunten) +
           190 euro opleidingsgebonden kosten
           Totaal: 7.272,8 euro.

    De volgende studenten betalen extra kosten:

    • Studenten Mode en Grafisch Ontwerp betalen 25 euro voor de badge die hen toegang geeft tot hun campus.
    • Studenten Mode betalen 200 euro extra om deel te nemen aan de modeshow in juni.

    Betaling van je inschrijvingsgelden

    Het volledige bedrag van je inschrijvingsgelden dien je aan het begin van het semester te betalen, meteen na ondertekening van je contract.
    Betalen kan via Bancontact of via overschrijving na ontvangst van een factuur op je school e-mailadres. Cashbetalingen zijn niet mogelijk.

    Onze bankgegevens:
    KBC Bank nv
    Havenlaan 2
    1080 Brussel

    Rekeninghouder: AP Hogeschool
    Adres: Lange Nieuwstraat 101, 2000 Antwerpen
    Rekeningnummer IBAN: BE62 7350 2845 7461
    BIC-code: KREDBEBB

    Gebruik bij de overschrijving je studentennummer als referentie. Zo weten we voor wie de betaling is.

    Andere kosten

    Een student moet over voldoende middelen ​​beschikken om alle kosten van studie, levensonderhoud en gezondheidszorg te dekken, inclusief mogelijke repatriëringskosten.
    Naast de inschrijvingsgelden en de kosten voor vluchten en visums, hebben studenten over het algemeen ongeveer 9.000 euro per jaar nodig:

    • Huisvesting: studentenkamer (huur, elektriciteit, water en internet): +/- 450 euro/maand
    • Maaltijden: +/- 10 euro / dag of +/- 300 euro/maand
    • Vervoer en reizen: bus/tram/metro: buzzy Pazz De Lijn +/- 212 euro/jaar; fiets: Velo +/- 49 euro/jaar.
  • Financiële ondersteuning

    Studeren in het hoger onderwijs is niet goedkoop. Daarom bestaan er een aantal voorzieningen die helpen je studies te bekostigen.

    Voor meer informatie over je studiekosten ga naar https://www.ap.be/studiekosten.

    Bij de sociale dienst van Stuvo AP kan je terecht voor info en bemiddeling op maat over (verminderd) studiegeld, een studietoelage van de Vlaamse Gemeenschap of een voorschot daarop, werken en studeren, een stuvo-toelage, huisvesting en meer. Op www.centenvoorstudenten.be vind je alvast een helder overzicht van alles wat met de financiering van je studie te maken heeft.

    Wil je graag langskomen bij Stuvo?
    Lees hier hoe je ons kan bereiken: https://www.ap.be/financiele-ondersteuning.

  • Studenten met specifieke noden

    Heb je specifieke noden? Dan kan je individuele aanpassingen aanvragen.

    Studenten met specifieke noden zijn studenten die naast studeren ook nog:

    • een functiebeperking hebben (dyslexie, dyscalculie, autismespectrumstoornis, adhd, een motorische, visuele of auditieve handicap ...);
    • met een ernstig medisch of psychisch probleem kampen;
    • sport beoefenen op topniveau;
    • werk/gezin en studie combineren.

    De studentenbegeleider Sofie Hiels (sofie.hiels@ap.be) ondersteunt je bij de samenstelling van je dossier en begeleidt je bij het proces van aanvraag tot afhandeling van het dossier. 

    Om je aanvraag te starten volg je deze AP procedure individuele aanpassingen.

  • Reglementen en academische kalender

    Onderwijs- en examenreglement (OER)

    Het onderwijs- en examenreglement omvat alle regels in verband met onderwijs en examens aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen.
    In het onderwijs- en examenreglement vind je onder meer informatie over de toelatingsvoorwaarden voor de opleidingen, de inschrijving, het leerkrediet, de verschillende types van studiecontract, de aanvraag van vrijstellingen, de deelname aan examens, de voorwaarden om te slagen voor een opleiding ...
    We raden je aan om het onderwijs- en examenreglement bij de start van het academiejaar door te nemen.

    Raadpleeg het onderwijs- en examenreglement van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen voor het academiejaar 2019-2020.

    Academische kalender

    De academische kalender bevat de data van: lessen, examens, inhaalexamens, bekendmaking examenresultaten, inzage- en feedback, proclamaties, artistieke toelatingsproeven en vakanties.

    Raadpleeg de academische kalender van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen voor het academiejaar 2019-2020.

    Studiegelden, opleidingsgebonden kosten en diverse kosten

    Raadpleeg het reglement studiegelden, studie- en diverse kosten voor het academiejaar 2019-2020.

    ICT-reglement

    Het ICT-reglement legt de afspraken vast voor het gebruik van ICT-faciliteiten binnen de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en de AP Hogeschool.

    Bibliotheekreglement

    Het bibliotheekreglement bepaalt de regels in verband met de toegang tot en het gebruik van de bibliotheek van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en de andere bibliotheken van AP Hogeschool.


    Alle reglementen kan je ook raadplegen op de website van AP Hogeschool:
    www.ap.be/reglementen