
Na een geslaagde opleiding in de toegepaste taalkunde, behaalt Jurgen Delnaet (Gent,1972) in 1999 het diploma van meester in de dramatische kunst aan de toneelafdeling Dora Van der Groen van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Sindsdien stelt hij zijn vakmanschap als speler, schrijver en regisseur met grote goesting ten dienste van verschillende Vlaamse theatergezelschappen en productiehuizen: De Tijd, theater Malpertuis, Laika, Het MartHa!tentatief, Comp. Marius, De Roovers, KVS, het Nieuwstedelijk,… Na een klassiek leerparcours als gastacteur in een hele reeks populaire tv-series (Heterdaad, Flikken, Witse,…) maakt hij begin 2008 zijn debuut op het witte doek in het succesvolle en veelgelauwerde Aanrijding in Moscou. In de bioscoop volgen nog Code37-de film, Copacabana (waarin Delnaet de lakens deelt met Isabelle Huppert), Halfweg (waarin het concept ‘spook’ dankzij Delnaet een nieuwe invulling krijgt), Booster, Dode Hoek, Het Tweede Gelaat en eind 2018 De Collega’s 2.0 (de langverwachte update van het immens populaire tv-feuilleton van weleer).
Een eerste vaste rol in een tv-reeks krijgt Delnaet te pakken in 2010 als de nette leraar-met-het-vreemde-haar Johan Van Neygem in Dubbelleven. In 2014 maakt hij indruk als Nico Marsman in de Eén-reeks Marsman (de rol levert hem ook de prijs op voor beste acteur tijdens het FIPA). Het jaar daarop leidt Delnaet de hoofdcast van Amigo’s, een tiendelig misdaaddrama, aangeboden op betaalkanaal Telenet Play (een primeur voor België) en in de loop van 2016 te zien op VTM. In 2012 proeft Delnaet van musical: Domino, naar een scenario van Frank Van Laecke en met de muziek van Clouseau. Begin 2018 reist hij naar Zweden voor de opnames van Sthlm Rekviem. Delnaet is ook occasioneel programmamedewerker bij radio Klara (Verne, Liszt for Life, Opus 1418, de Sporen van Claus). Sinds 2005 is hij gastdocent Podium en Speltraining in de opleiding Drama van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.
Op zijn tiende kreeg Delnaet zijn eerste camera in handen en sindsdien is de fotografie een onlosmakelijk deel van zijn leven, een tweede natuur. Overal waar hij gaat, houdt hij de camera in aanslag. Net als zijn theaterwerk is de fotografie een manier om om te gaan met het de werkelijkheid, om voort te vertellen en te tonen wat het leven is.
Opleidingsonderdelen: Podium, Speltraining