Contextual Conductor: Practical Case Studies and Presentations | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Project
  • Contextual Conductor: Practical Case Studies and Presentations

Contextual Conductor: Practical Case Studies and Presentations

Wat er van een dirigent verwacht wordt binnen de context van een hedendaags muziekensemble is niet altijd duidelijk, noch voor het publiek, noch voor de medemuzikanten op het podium. Componisten, artistiek directeurs, musici, publiek en dirigenten hebben namelijk vaak uiteenlopende visies. De traditionele rol van leider – inherent aan de functie van dirigent – heeft sommige ensembles ervoor doen kiezen om juist niet met dirigenten te werken. Toch blijven de meeste met één of meerdere dirigenten samenwerken. De redenen hiervoor zijn heel divers en kunnen zowel traditioneel en artistiek als praktisch en economisch van aard zijn.

Dit project vindt plaats in de context en met het oog op de voltooiing van Thomas R. Moores doctoraat in de kunsten aan de Universiteit Antwerpen en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Het is ook de voortzetting van een lopend tweejarig onderzoeksproject aan diezelfde instellingen.
Tijdens deze fase zal Moore twee casestudies uitvoeren over nieuwe ontwikkelingen waarin de dirigent een artistieke rol opneemt. Hij zal de verzamelde resultaten presenteren in twee lezing-concerten en in een digitaal portfolio. Het hele project tracht specifiek een nieuwe scope te definiëren van verantwoordelijkheden binnen de uitvoeringspraktijk van dirigenten in nieuwe muziek, en door de toepassing ervan bij te dragen aan een voortdurende verbetering van de kunst.

ONDERZOEKER(S)