De dansopleiding onderhoudt samenwerkingen met de andere kunstopleidingen van het Conservatorium in de vorm van interdisciplinaire projecten en met Kunstcampus deSingel voor workshops, lezingen, voorstellingen en ontmoetingen met artiesten uit hun programmatie.
Naast een vast docententeam, nodigt de opleiding regelmatig choreografen en gastdocenten uit het actuele werkveld uit. Samenwerkingen werden opgezet met onder andere Jan Martens, Anton Lachky, Tony Vezich, Tijen Lawton, Maria (Masha) Kolegova, Inaki Azpillaga, Navala (Niku) Chaudari, Daniel Linehan, Filip Van Huffel, Helder Seabra, Renan Martins de Oliveira, Agostina D’Allesandro, Tuur Marinus, Claire Croizé, Jos Baker, Marta Coronado, Liza Penzova, David Hernandez, Ricardo Ambrozio, Lisi Esteras, Adam Benjamin, Said Gharbi, Leif Firnhaber en Vera Tussing.
Voor repertoire en workshops werkt de opleiding samen met gezelschappen zoals Eastman-Sidi Larbi Cherkaoui, Peeping Tom- Gabriela Carrizo and Franck Chartier, Ultima Vez-Wim Vandekeybus, Rosas- Anne Teresa De Keersmaeker.
De opleiding stimuleert en ondersteunt de studenten bij het ontwikkelen van een eigen creatieve stem en artistieke identiteit als danskunstenaar. Improvisatie, compositie en choreografie zijn belangrijke pijlers binnen het curriculum.
Producties worden samen met artiesten uit het werkveld en in dialoog met de studenten gecreëerd. Ieder jaargroep werkt daarvoor intensief samen met een choreograaf, resultaten worden getoond in de zalen van het Conservatorium, deSingel en daarbuiten. Er zijn verschillende voorstellingsmomenten tijdens het jaar.
Eigen werk krijgt aandacht in choreografielessen. In het tweede bachelorjaar creëren studenten een site-specific solo voor zichzelf waarin zij geïnspireerd worden door de vele ruimtes in en rond de kunstcampus.
In het derde bachelorjaar creëren studenten voor hun bachelorproef een groepswerk voor medestudenten uit de eerste en tweede bachelor. Daarnaast maken ze ook een eindsolo voor zichzelf, waarbij de samenwerking met een componist en muzikant in zowel creatieproces als uitvoering centraal staat. Tijdens deze creatieprocessen worden de studenten intensief begeleid.
Gedurende één week tijdens het academiejaar krijgen alle studenten van het Conservatorium de kans om samen te werken aan eigen, procesgerichte en interdisciplinaire projecten. Deze week staat los van het curriculum of enige vorm van beoordeling en richt zich vooral op de uitwisseling tussen de dans-, theater- en muziekstudenten en de interdisciplinaire dialoog en samenwerking.
Sinds 2014 is de inclusieve danspraktijk een officieel onderdeel van het curriculum. Studenten uit de opleiding en dansers met een fysieke of mentale beperking krijgen samen les, doen research, wisselen uit, maken voorstellingen en leren van elkaar. Het project omvat een wekelijkse labo-research groep, een summerschool op kunstcampus deSingel en een jaarlijks symposium met workshops, voorstellingen, debatten en samenwerkingen met docenten, artiesten en gezelschappen uit binnen- en buitenland die actief zijn in het sociaal-artistiek veld en de inclusieve danspraktijk.
Bekijk hier de reportage die studenten journalistiek aan de AP Hogeschool maakten naar aanleiding van het Symposium Inclusieve Dans in 2018.