APO vormt de spreekwoordelijke kers op de taart van de educatieve masteropleiding. Via praktijkgebaseerd onderzoek in kunsteducatie doorlopen de studenten een integrale onderzoekscyclus in de kunsteducatieve sector of het kunstonderwijs en versterken zo de skills van de onderzoekende beeldend leraar.
De studenten vormen hiervoor collectieven en werken samen met een externe partner. Binnen de collectieve werking draagt elke student verantwoordelijkheid, zodat het onderzoeksproces en de output gegarandeerd zijn. Elke student ontplooit zowel zelfstandig als in groep de eigen onderzoekscapaciteiten en doorloopt een kritisch zelfreflectief proces. Soft skills en 21st century skills worden in deze co-creatieve, collaborerende beroepspraktijk opgevoerd.
Collectief CO-KUNST onderzocht alles over en rond co-teaching binnen het artistiek onderwijs. Met dit onderzoek willen ze leraren stimuleren om hun krachten en artistiek educatieve expertise te bundelen. De output van het onderzoek is een interactief werkboek vol tips & tricks, interviews en zet je actief aan tot samen nadenken over co-teaching.
Collectief 'HOLA FRITZ!' ontwikkelde een flexibele kunsteducatieve tool gericht op 15 tot 18 jarigen uit het regulier onderwijs en onderzocht samen met 153 jongeren hoe je een hedendaagse vertaling kan maken van het schilderij 'De Dulle Griet' op basis van associatieve werkvormen. Via dit onderzoek gaven ze na afloop adviezen aan de publiekswerking van museum Mayer van den Bergh.
Collective artistic space onderzocht aan de hand van diepte-interviews, deskresearch, een offline enquête en een what's next evenement voor alumni, hoe ze jonge kunstenaars kunnen ondersteunen en versterken in het opbouwen van een haalbare artistieke ruimte, zowel op fysiek als mentaal vlak. Het resultaat van dit onderzoek is een podcastreeks waarbij er wordt ingezoomd op persoonlijke ervaringen van kunstenaars en de verschillende visies en facetten van 'de artistieke ruimte'.
M HKA BOX is een interactieve spelkoffer gemaakt voor jongeren om de vaste collectie van het MUHKA op een speelse manier te verkennen.
KUNSTIGE KAARTEN is een inspirerende tool die specifiek werd ontwikkeld voor jonge startende kunstenaars/beeldende leraars die hun weg nog moeten vinden in het toepassen van het 'Kunstig Competent-model'.
Bewoners van een woonzorgcentrum worden vaak wat vergeten in onze maatschappij. Wat gebeurt er als een collectief beeldend kunstenaars/leraars een beeldende co-creatie aangaan met bewoners van het woonzorgcentrum Immaculata te Edegem, hun begeleiders, kinderen en kleinkinderen?
COLLECTIEF INCLUSIE, gelinkt aan het project Kunsten Inclusief, zette ‘vergeten kunstenaars’ die niet opgenomen zijn in het curriculum in de spotlights.
In de Antwerpse wijk 2060 is er weinig contact tussen de patiënten van het psychiatrisch ziekenhuis en de bewoners uit de buurt. Om verbinding en contact op gang te brengen werden er beeldende workshops met als thema ‘zich thuis voelen’ gegeven. De resultaten werden verwerkt in een vouwboek dat als communicatiemiddel tussen de buurtbewoners gebruikt werd.
KAN KUNST DE PLANEET REDDEN?
Via een kaartenset, waarmee elke leerkracht aan de slag kan, wordt er beoogd om het ecologisch bewustzijn van kinderen en jongeren te activeren.
De kaartenset bevat verschillende doe- en denkkaarten rond thema's als technologie, water, migratie, afval.
Wat zijn sociaal duurzame artistieke praktijken en hoe kunnen we die vandaag de dag vormgeven? Kunstenaars, academici, studenten en onderzoekers gingen met elkaar in gesprek over deze vraag.
Een hedendaagse kunsttentoonstelling in het M HKA werd als leidraad gebruikt om gesprekken op gang te brengen tussen kunstenaars/ beeldend leraren en jongeren tussen 15 en 18 jaar om domeinoverschrijdend en kunsteducatief stil te staan bij de maatschappij waarin ze leven.
Samen met het project Kunsten Inclusief werd de dialoog tussen studenten onderling gestart over inclusief kunstonderwijs. Een communicatiecampagne waarbij de artistieke vorm primeert werd uitgevoerd en er werd gezocht naar wat inclusie betekent.
In 2020 werd ‘Inclusief gerief’ gepubliceerd. Het boek bundelt interviews met onder meer Tijl Bossuyt, Kris De Hooghe, Liesbet De Pooter, Githa Kockaerts, Koosje Schmeddes en Petra Van Brabandt over hun persoonlijke visie op een inclusiever kunstonderwijs of kunsteducatie, en bevat daarnaast tal van interessante en bruikbare tips.
Een kijk in ‘Virtuele Poëzie’, is een educatief pakket ontwikkeld voor jongeren van 10 tot 13 jaar met als doel de interesse voor literatuur terug aan te wakkeren, door hen letterlijk de poëzie te laten beleven via een immersieve beleving in The Immersive Cube (gemaakt door MAXLab). Het educatief pakket bevat kant-en-klaar begeleide workshops die inspelen op jongeren met taalproblemen, anderstaligen, ongeletterden, etc.
Trash Talk is een recycleerstation dat materiaalruil en recyclage in de Academie wil stimuleren. Studenten en personeel kunnen meenemen wat ze nodig hebben en achterlaten wat ze kwijt willen maar wat wel nog een tweede leven verdient.
Benieuwd naar meer projecten van de Educatieve master? Bekijk onderstaande links: