Programma - Educatieve Master Beeldende Kunsten | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
  • Educatieve Master Beeldende Kunsten
  • Index
  • Programma

Programma

Het opleidingsprogramma telt 60 studiepunten en wordt gespreid over twee academiejaren aangeboden. Deze spreiding in de tijd bevordert de diepgang van het leerproces: studenten krijgen tijd om nieuwe informatie te doorgronden, te verwerken en tijdens de stages toe te passen. 

Theorie en praktijk lopen in de opleiding naadloos in elkaar over en vormen zo een complementair en verrijkend geheel. Theorielessen worden steevast praktijkgericht ingevuld met casussen en praktijkvoorbeelden die studenten waar mogelijk zelf aanreiken, en de stages bieden op hun beurt de exploratieruimte van wat in lessen is besproken.  

In het eerste jaar verken je het lesgeven aan kinderen en verwerf je de pedagogische, didactische, organisatorische en communicatieve skills afgestemd op deze jonge doelgroep. We bouwen de lessen rond de stages op en voorzien een intensieve begeleiding, zodat elke student zich optimaal voorbereid voelt en de stage vol vertrouwen kan aanvangen. Aansluitend loop je stage als gids of educatief medewerker in de kunsteducatieve sector.  

Het tweede jaar biedt meer ruimte voor autonoom werken, inzichtelijke verdieping en zelfreflectie. Stages met jongeren en volwassenen verbreden je praktijkervaring, en via de uitrol van de masterproef, het Artistiek Pedagogisch Onderzoek (APO), kan je je onderzoeksvaardigheden en je visie op kunsteducatie aanscherpen.   

Persoonlijk contact, individuele opvolging en begeleiding vormen troeven van de opleiding. We houden rekening met de individuele situatie van onze studenten en stemmen het lesprogramma hierop af. Specifiek voor de student-leraar met actuele leservaring is een alternatief Lerarentraject ontworpen, waarbij de eigen leservaring in de opleiding kan geïntegreerd worden en een coachingtraject met peer-to-peer reflectie tot de opties behoort. Wil je je specifieke situatie voorleggen, neem dan contact op met indra.wolfaert@ap.be.  

Lessen worden interactief gegeven en bieden zo een platform voor het uitwisselen van inzichten en ervaringen. Voor nagenoeg alle opleidingsonderdelen werk je doorheen het jaar aan opdrachten afgestemd op de taken van de leraar of kunsteducatieve medewerker die als permanente evaluatie worden aangerekend. Op die manier is de evaluatie van de opleiding gespreid over het academiejaar met een slechts een beperkte toetsing tijdens een afsluitende examenperiode.