Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Koninklijk Conservatorium Antwerpen
  • Muziek
  • Tokkelinstrumenten

Tokkelinstrumenten

Geworteld in een sterke traditie vormt de vakgroep Tokkelinstrumenten van het Antwerpse Conservatorium een inspirerende leeromgeving voor jonge gitaristen en harpisten, waarbij meesterschap, persoonlijkheid en inzicht in historische en hedendaagse uitvoeringspraktijk de kern van de opleiding vormen.

De ontplooiing van je individuele professionele profiel staat centraal in de opleiding, waar steeds vertrokken wordt vanuit jouw eigenheid, je interesses, je talenten en je persoonlijke visie als kunstenaar.

We vormen je ook tot een ondernemende creatieve maker; je gaat interdisciplinaire samenwerkingen aan met studenten dans, drama of beeldende kunst o.m. in de projectweek Common Ground. Je participeert aan creatieve projecten en zet bij je afstuderen zelf een eigen creatief project neer. Je maakt of participeert aan hedendaagse creaties vb. tijdens LAbO, een interdisciplinaire creatieweek ism. deSingel en Champ d’Action. Ook ondernemerschap verrijkt je portfolio.

De opleidingen gitaar en harp aan het KCA staan dan ook voor de vorming van een professioneel musicus die excellentie op het instrument combineert met een breed profiel en een multi-inzetbaarheid in de maatschappij van vandaag en morgen.

Gitaar:
De gitaaropleiding wordt vormgegeven door een complementair docententeam, stuk voor stuk hoogopgeleide professionals met een eigen specialisatie: van klassiek tot hedendaags, van jazzgitaar tot zelfs elektrische gitaar, van kamermuziek tot praktische harmonie, van improvisatie tot begeleidingspraktijk en van musicoloog gespecialiseerd in de historiek tot vakdidacticus in het Deeltijds Kunstonderwijs. Dit zorgt ervoor dat elke student in aanraking komt met een brede waaier aan inzichten, stijlen, technieken, instrumenten en repertoire, wat veel verder gaat dan het traditionele, klassieke gitaaronderricht. De mogelijkheden binnen het latere professionele leven worden zo breed mogelijk geëxploreerd zodat elk zijn eigen pad kan uitstippelen.

Dat dit een succesverhaal is, bewijzen onze alumni die niet enkel in België, maar ook ver daar buiten hoge toppen scheren: o.a. Four Aces Guitar Quartet, Teyata duo, Nico Couck, Jan De Preter, Peter Knockaert, Robert Denies, Stijn Denys, Jan Ceulemans, Daniel Dekens, Michel Verkempinck, Jan Van Outryve, Tom Van Eygen, Ralf Demandt, Mattie Archie, Toon Callier, An Volders, Jan Sanen, Stein Verrelst, Menno Buggenhout en Bart Venken.

In de bacheloropleiding ligt de focus op een intensieve studie van het instrument: je verwerft een uitstekende technische beheersing en bouwt een representatief repertoire op. De docenten koppelen je opgedane kennis en vaardigheden op het hoofdinstrument steeds aan algemene muzikale inzichten en een stilistisch verantwoorde uitvoeringspraktijk. De masteropleiding biedt je daarna de mogelijkheid om op zoek te gaan naar je eigen repertorium, stem, accenten en carrièrewensen. Doorheen de vijfjarige opleiding komen improvisatie, praktische harmonie en begeleidingspraktijk aanvullend aan bod.

Hoewel de gitaarafdeling een sterk autonoom profiel heeft, krijg je daarnaast ook de kans om binnen de opleiding mee te werken aan grotere projecten. Naast de wekelijkse individuele training in de hoofddiscipline bieden de docenten, bovenop de eerder vermelde interdisciplinaire initiatieven, tal van andere praktijkinitiatieven aan die je rechtsreeks stimuleren in je evolutie tot kunstenaar en je nog beter voorbereiden op het professionele werkveld: als kamermusicus of in het gitaarensemble en in Ensemble XXI voor hedendaagse muziek. Ook worden er regelmatig internationale meesters uitgenodigd voor een masterclass. De gitaristen konden de voorbije jaren werken met, onder meer, Alberto Mesirca, Joaquin Clerch-Diaz, Franz Halasz, Susanne Mebes, George Vasilev en Michel Gillain (flamenco).

Dit alles resulteert in professionele gitaristen die zich actief kunnen positioneren binnen het brede kunstenlandschap: als concertgitarist, kamermuzikant, pedagoog of in een combinatie van dit alles.

Harp:
De harp heeft zowel solistisch, in kamermuziekverband als in het symfonisch orkest een belangrijke plaats in het hedendaagse muzieklandschap. De harpklas van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen legt een intense aandacht voor alle verschijningsvormen van muziek in het algemeen, en harpmuziek in het bijzonder, doorheen de muziekgeschiedenis aan de dag. Als harpist(e) word je gedurende de hele bachelor-masterstudie intensief getraind in het traditionele en hedendaagse orkest- en ensemblespel, waarbij de docent eigen (internationale) professionele ervaring rechtsreeks in de opleiding inbrengt.

In de bacheloropleiding ligt de focus op de intense kennismaking met de harp. Het opbouwen van het repertoire en de nodige technische bagage is dan ook een eerste pijler.
In de parallel lopende cursus literatuurstudie verdiep je je in de verschillende repertoirestijlen en in de instrumenten en speeltechnieken die per tijdsperiode, vanaf de dubbele pedaalharp uit 1810, voor handen waren. Hierop bouw je verder tot en met het hedendaagse repertoire, waarbij de functie van de harp en de harpist(e) in de muziekwereld een bijzondere plaats krijgt.

De masteropleiding biedt je de mogelijkheid om je verder te verdiepen in een aantal elementen uit je bachelor studie. In overleg met de docent kies je een individueel traject op basis van je specifieke talenten en interesses. Daarnaast komen het repertoire uit 20ste en 21ste eeuw - bijzonder belangrijk voor de harp - en de veranderende speeltechnieken grondig aan bod.

Naast de wekelijkse intensieve one-on-one training in de hoofddiscipline biedt de docent op een consistente en constructieve manier tal van praktijkinitiatieven aan die je rechtsreeks stimuleren in je evolutie tot kunstenaar en je opleiding rechtsreeks of zijdelings kaderen en versterken. Zo neem je deel aan publieke concerten (solo, kamermuziek, ensemble of orkest), word je voorbereid op wedstrijden (vele van onze studenten en alumni zijn prijswinnaars op internationale wedstrijden), of kan je stagelopen in gerenommeerde ensembles en orkesten. Regelmatig krijg je lezingen, masterclasses of gastcolleges van internationale grootmeesters. Voor harp waren recent Isabelle Perrin, Maria Louisa Rayan, Anneleen Lenaerts en Sylvain Blassel te gast.

In het muzieklandschap van vandaag zijn specialisatie, gecombineerd met multifunctionaliteit, en flexibele inzetbaarheid cruciale parameters. Een master harp aan het KCA bereidt je daar dan ook intensief op voor, zodat je vol vertrouwen je plaats in het brede muzieklandschap kan veroveren.