Kunst en technologie in grootste Virtual Reality-Lab van Antwerpen | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • News
  • Kunst en technologie in grootste Virtual Reality-Lab van Antwerpen

Kunst en technologie in grootste Virtual Reality-Lab van Antwerpen

AP Hogeschool bouwt het eerste volwaardige VR-lab in de provincie Antwerpen. De hogeschool krijgt daarvoor 452.000 euro subsidies uit het innovatiebudget van minister Muyters.

Het VR-lab (of ‘Immersive Lab’) zal uitgerust worden met de laatste technologieën op het vlak van Virtual en Augmented Reality. Het wordt het eerste lab en kenniscentrum in zijn soort in de wijde regio. Er zijn op het vlak van VR en AR nog heel wat ongebruikte en onbekende mogelijkheden, en daarin willen de onderzoekers van AP Hogeschool een voortrekkersrol spelen.

Computer-gegenereerde kunst

Het VR-verhaal begon bij onderzoeksplatform MAXlab, dat aan de Koninklijke Academie al jaren werkt rond de interactie tussen kunst en digitale technologie. “MAXlab bestaat uit een groep beeldende kunstenaars die experimenteert met de integratie van digitale technieken in de klassieke kunstopleidingen”, zegt Kristof Timmerman, onderzoeker en voorzitter van de groep. “Nieuwe kunstvormen zoals computer-gegenereerde kunst, sociale-mediakunst en virtual reality krijgen zo een plaats binnen de Academie. We zien de kunstenaar als een observator die via zijn werk reflecteert over de snel evoluerende technologie en de maatschappelijke en sociale transformatie die ermee gepaard gaat.”

“Nieuwe kunstvormen zoals computer-gegenereerde kunst, sociale-mediakunst en virtual reality krijgen zo een plaats binnen de Academie. We zien de kunstenaar als een observator die via zijn werk reflecteert over de snel evoluerende technologie en de maatschappelijke en sociale transformatie die ermee gepaard gaat.”

Professionals uit uiteenlopende sectoren (zoals preventieadviseurs, marketeers en professionals uit de zorgsector) zullen gebruik maken van het Immersive Lab van de AP hogeschool. Een interessante groep, waar ook de Academie en het Conservatorium bij horen. “De virtuele omgeving die nu gecreëerd wordt, is een hogeschoolbreed kenniscentrum: ook muzikanten, acteurs, dansers en beeldend kunstenaars kunnen er gaan experimenteren, kennis opdoen en situaties testen.”  

De laatste week van augustus start ook de Summerschool ‘Storytelling in VR’, een training waar studenten en professionals uit de journalistiek, game design, film, fotografie en andere kunsten zich verdiepen in thema’s als immersie, user-centered design, storytelling, en VR-content. “We organiseren ook masterclasses in de Academie waar de studenten de kans krijgen zelf een VR-wereld ontwerpen”, zegt Timmerman. “Op die manier kunnen we de tools via experimenten blijven ontwikkelen en implementeren.”