Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Onderzoek
  • Melodic Movement - Polyphonic Prayers, een case study over het proces en de uitvoering van Karlheinz Stockhausen’s Inori.

Melodic Movement - Polyphonic Prayers, een case study over het proces en de uitvoering van Karlheinz Stockhausen’s Inori.

Met dit project wil Winnie Huang het artistieke leer- en uitvoeringsproces van Karlheinz Stockhausen's Inori (voor solo danser-mime en orkest) analyseren en onderzoeken. Inori is gecomponeerd door Karlheinz Stockhausen in 1973-74 en betekent ‘gebed, aanroeping, aanbidding’ in het Japans. Het is een muziekstuk dat van de uitvoerder verwacht precies genoteerde ritmische, melodische, harmonische en polyfone bewegingen in stilte uit te voeren. Deze bewegingen zijn gebaseerd op gebaren gemaakt tijdens het gebed en worden ontleend aan verschillende religieuze gebruiken. De uitvoering wordt begeleid door een volledig gedirigeerd orkest.

Inori is een van de meest buitengewone gevallen van gebaren en lichamelijke performance waarbij gebruik gemaakt wordt van gebarennotatie die zeer gedetailleerd is en op muziek gebaseerd. Met het overlijden van de componist en het beperkte aantal getrainde performers, zullen de gedocumenteerde bevindingen van Huang dienen als een noodzakelijke informatieve tool en gids voor toekomstige componisten, onderzoekers en performers die dit genre benaderen.

De Stockhausen-stichting en het Lucerne-festival hebben Winnie Huang gekozen als een van de solisten die Inori op Lucerne Festival van 2018 zal opvoeren. Huang krijgt instructies en coaching van de originele artiesten (Alain Louafi en Kathinka Pasveer) en heeft toegang tot al het originele en manuscript materiaal met betrekking tot het compositieproces en de eerste uitvoeringen van het werk.

ONDERZOEKER(S)