Overslaan en naar de inhoud gaan

definitief master Grafisch Ontwerp
Bachelor en Master in de Beeldende Kunsten

Als je voldoet aan alle toelatingsvoorwaarden en je de nodige procedures hebt gevolgd, kan je je definitief inschrijven.

Je dient dan nog wel de volgende zaken in orde te brengen.

  • Documenten

    Stuur een kopie van onderstaande documenten naar enrolment.ka@ap.be

    • Identiteitskaart
    • Kopie van het diploma nodig om ingeschreven te worden (zie Diplomavoorwaarden).
    • Bewijs van toelating tot de universiteit of hoger onderwijs (alleen voor buitenlandse diploma's buiten de EU) 
    • Indien van toepassing: loopbaan na het secundair onderwijs (kopies van behaalde diploma's, attesten van tewerkstelling en/of verklaring op eer van de student over zijn loopbaan na het secundair)
  • Individueel traject & vrijstellingen

    Een individueel traject (IT) is elk studietraject dat afwijkt van het klassieke modeltraject van 60 studiepunten en contractueel per academiejaar wordt vastgelegd. Een vrijstelling kan je bekomen door te bewijzen dat je in een vorige studie een creditbewijs hebt behaald dat overeenstemt met de inhoud van een specifiek opleidingsondereel in je nieuwe opleiding.

    Een vrijstelling of individueel traject dien je officieel aan te vragen vóór 15 oktober 2019. Hiervoor dien je onderstaande aanvraagformulieren in te vullen, af te drukken en ondertekend te bezorgen op het studentensecretariaat. Voor het aanvragen van vrijstellingen moet je de bewijzen meeleveren van je resultaten, informatie van de studiegids en cursusinformatie. Indien nodig kan je een afspraak maken met:

    • Dani Magnus (dani.magnus@ap.be) voor de afstudeerrichtingen Mode, Theaterkostuum, Juweelontwerp en Edelsmeedkunst
    • Sofie Hiels (sofie.hiels@ap.be) voor de afstudeerrichting Grafisch Ontwerp
    • Dieter De Wilde (dieter.dewilde@ap.be) voor de afstudeerrichtingen Fotografie en Vrije Kunsten (Beeldhouwkunst, In Situ³, Schilderkunst en Vrije Grafiek)
    • Indra Wolfaert (indra.wolfaert@ap.be) voor de Educatieve Master (Specifieke Lerarenopleiding)

    Als je een afspraak maakt, breng dan je formulier ingevuld mee of vul het samen in.

    OPGELET: Vooraleer je vrijstellingen aanvraagt moet je eerst je inschrijving bevestigen (studenten die vorig jaar nog niet studeerden aan de Academie) of herinschrijven via iBamaflex (studenten die vorig jaar wel reeds studeerden aan de Academie).

    Formulieren

  • Studiegelden

    Een kort overzicht van de meest recente studiegelden vind je hier van zodra ze bekend zijn.
    In het reglement m.b.t. studiegelden vind je onderaan een volledig overzicht.

    Eens je programma bepaald is, dien je het correcte bedrag zo snel mogelijk te betalen via overschrijving op volgend rekeningnummer.
    Naam: AP Hogeschool
    Adres: Lange Nieuwstraat 101, 2000 Antwerpen
    IBAN: BE62 7350 2845 7461
    BIC: KREDBEBB
    Mededeling: Naam en voornaam student + gekozen opleiding of afstudeerrichting

    Studiegeld 2019-2020

    Type student Vast Variabel / per studiepunt
    Niet-beurs € 238,3 € 11,4
    Bijna beurs € 238,3 € 4,1

    Beurs

    € 108,8

    € 0

    Buiten EER € 748 € 102,2


    Opleidingsgebonden kosten 2019-2020
    27 en meer studiepunten: € 180
    0-26 studiepunten: € 35

    Studenten Mode betalen € 200 voor de deelname aan de modeshow in juni.
    Studenten Mode en Grafisch Ontwerp betalen cash een éénmalige waarborg van € 25 voor de toegangsbadge van hun campuslokalen.

  • Toetredingsovereenkomst

    Eens je programma is aangevraagd en goedgekeurd in iBaMaFlex, zal je toetredingsovereenkomst beschikbaar zijn via de e-postbus in iBaMaFlex . Je dient de overeenkomst daar te bevestigen. Nieuwe studenten moeten het bovendien ook nog manueel ondertekenen.

  • Verblijfsvergunning

    Wil je als buitenlandse student voor je opleiding aan de Academie in België komen wonen?
    Hou er dan rekening mee dat je verblijfsvergunning in orde moet zijn. Afhankelijk van waar je afkomstig bent, hangen daar andere procedures aan vast.

    Als je als buitenlandse student voor een periode van meer dan drie maanden in België verblijft, is het verplicht om een verblijfsvergunning aan te vragen en je in te schrijven in het vreemdelingenregister op de dienst bevolking van de plaats waar je in België verblijft. Je aanvraag kan je regelen via het studentensecretariaat.

    Medewerkers studentensecretariaat:

    Afhankelijk van waar je afkomstig bent, volgt je één van deze drie procedures:

    • Studenten uit een buurland van België;
    • Studenten uit een lidstaat van de Europese Unie (EU) (niet-buurland van België) of uit een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER);
    • Studenten uit een niet-EU/niet-EER-lidstaat.

    Studenten uit een buurland van België

    Aanvraag

    Wil je je domicilie (wettelijke woonplaats) bij je ouders of gezin in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg behouden en in België op tijdelijke basis verblijven? Verzamel eerst alle benodigde documenten:

    • Een ingevuld en ondertekend inlichtingenblad;
    • Een kopie van je geldige identiteitskaart of paspoort;
    • Een kopie van je inschrijvingsattest van AP Hogeschool;

    Bezorg deze documenten aan het studentensecretariaat (elk document in een afzonderlijk PDF-bestand):

    Het studentensecretariaat neemt vervolgens contact op met het loket Buitenlandse Studenten en start het dossier op. Als alle documenten verwerkt zijn door het loket Buitenlandse Studenten, maakt het studentensecretariaat voor jou een afspraak bij studentenorganisatie Gate15. Je neemt één pasfoto mee (grootte 3,5 x 4,5 cm - witte achtergrond). Je ontvangt een verblijfsdocument ‘Bijlage 33’. Dit document is geldig tot 31 oktober van het volgende academiejaar.

    Verlenging

    Om je Bijlage 33 te verlengen, vul je een inlichtingenblad voor verlenging in. Dit bezorg je samen met een kopie van je inschrijvingsattest van het nieuwe academiejaar aan het studentensecretariaat. Na verwerking van je dossier maakt het studentensecretariaat een afspraak voor jou bij Gate15. Op de afspraak overhandig je je oude Bijlage 33 en één nieuwe pasfoto (grootte 3,5 x 4,5 cm - witte achtergrond). Vervolgens ontvang je een nieuwe Bijlage 33.

    ­Uitschrijving

    Wanneer je vertrekt uit België, moet je je uitschrijven als een inwoner van Antwerpen.
    Dit kan je online doen via deze link.

     

    Studenten uit een EU/EER-lidstaat

    Aanvraag

    Ben je afkomstig bent uit een lidstaat van de Europese Unie (EU) (niet-buurland van België) of uit een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER) en wil je je domicilie in België plaatsen? Verzamel eerst alle benodigde documenten:

    • Een ingevuld en ondertekend inlichtingenblad
    • Een kopie van je geldige identiteitskaart of paspoort
    • Een kopie van je inschrijvingsattest van AP Hogeschool
    • Een bewijs van een ziektekostenverzekering die de risico’s in België dekt (Europese ziekteverzekeringskaart)
    • Een bewijs of verklaring van voldoende bestaansmiddelen
      • Attest van studiefinanciering door een beursinstelling
      • Een bewijs van eigen financiering: een verklaring op eer door de student.

    Bezorg deze documenten aan het studentensecretariaat (elk document in een afzonderlijk PDF-bestand):

    Het studentensecretariaat neemt vervolgens contact op met het loket Buitenlandse Studenten en start het dossier op.

    Als alle documenten verwerkt zijn door het loket Buitenlandse Studenten, maakt het studentensecretariaat voor jou een afspraak bij studentenorganisatie Gate15. Tijdens deze afspraak moet je je paspoort of identiteitskaart voorleggen en een pasfoto (grootte 3,5 x 4,5 – witte achtergrond). Je wordt op dat moment ingeschreven in het wachtregister. De stad levert onmiddellijk een ‘verklaring van inschrijving in het wachtregister’ af (= Bijlage 8). De wijkagent heeft vervolgens vier weken de tijd om je verblijfplaats te komen controleren. Als de wijkagent vaststelt dat je daadwerkelijk woont op het opgegeven adres, vraag je aan het studentensecretariaat opnieuw om voor jou een afspraak te maken bij Gate15. Tijdens deze afspraak moet je opnieuw je identiteitskaart of paspoort voorleggen en de ‘Bijlage 8’ die je tijdens je vorige afspraak hebt gekregen. Je wordt ingeschreven in het vreemdelingenregister. Je ‘verklaring van inschrijving in het wachtregister’ wordt vervangen door een ‘verklaring van inschrijving in het vreemdelingenregister’ (= Bijlage 8).

    Tijdens deze afspraak kan je ook een elektronische E-kaart aanvragen (5 jaar geldig). Dit is niet verplicht, maar is wel nodig om bijvoorbeeld een rekeningnummer of een ziekteverzekering te kunnen openen in België. Hiervoor dien je een pasfoto in en betaal je het bedrag voor de elektronische E-kaart. Na twee weken krijg je een pincode en kan je de kaart gaan ophalen.

    Uitschrijving

    Wanneer je vertrekt uit België, moet je je uitschrijven als een inwoner van Antwerpen.
    Dit kan je online doen via deze link.

     

    Studenten uit een EU/EER-lidstaat

    Aanvraag

    Ben je afkomstig uit een lidstaat van buiten de Europese Unie of buiten de Europese Economische Ruimte? Verzamel eerst alle benodigde documenten:

    • Een ingevuld en ondertekend inlichtingenblad;
    • Een kopie van je geldige identiteitskaart of paspoort;
    • Een kopie van je D-visum;
    • Een kopie van je inschrijvingsattest van AP Hogeschool.
    • Indien je een visum type B6 hebt: beursattest;
    • Indien je een visum type B7 hebt: uitwisselingsovereenkomst.

    Bezorg deze documenten aan het studentensecretariaat (elk document in een afzonderlijk PDF-bestand):

    Het studentensecretariaat neemt vervolgens contact op met het loket Buitenlandse Studenten en start het dossier op. Vervolgens worden de documenten nagekeken en wordt de reële verblijfplaats van de student gecontroleerd. De wijkagent heeft vier weken tijd om je verblijfplaats te controleren.

    Als de wijkagent vaststelt dat je daadwerkelijk woont op het opgegeven adres, vraag je aan het studentensecretariaat om voor jou een afspraak te maken bij studentenorganisatie Gate15. Tijdens deze afspraak moet je je identiteitskaart of paspoort voorleggen en 2 pasfoto’s (grootte 3,5 x 4,5 cm – witte achtergrond). Je betaalt voor je elektronische verblijfskaart en ontvangt een document Bijlage 15. Dit is een tijdelijk bewijs van je inschrijving in het vreemdelingenregister. Ongeveer twee weken na je afspraak, ontvang je een pincode en kan je je verblijfskaart ophalen. Neem je paspoort, de pincode en de bijlage 15 mee. De verblijfskaart is meestal geldig tot 31 oktober van het volgende academiejaar.

    Verlenging

    Verzamel eerst alle benodigde documenten:

    • Een ingevuld en ondertekend inlichtingenblad voor verlenging;
    • Een kopie van je geldige identiteitskaart of paspoort;
    • Een kopie van je inschrijvingsattest van AP Hogeschool;
    • Een bewijs van voldoende bestaansmiddelen (bijvoorbeeld een bewijs van een beurs, tenlasteneming voor derdelands student (bijlage 32), proof of solvency);
    • Een bewijs van een ziektekostenverzekering die alle risico’s in België dekt, ofwel een privéverzekering ofwel een inschrijving bij een erkende mutualiteit ;
    • Examenresultaten van het afgelopen jaar (individueel rapport);
    • Standaardformulier (op basis van je individueel rapport) ingevuld door de onderwijsinstelling.

    Bezorg de documenten aan het studentensecretariaat. Het studentensecretariaat neemt vervolgens contact op met het loket Buitenlandse Studenten en start het dossier op. De aanvraag moet ten minste 15 kalenderdagen voor de vervaldag van de huidige verblijfskaart, ingediend worden bij het loket Buitenlandse Studenten. Een aanvraag die te laat wordt ingediend, wordt automatisch onontvankelijk verklaard via een bijlage 29.

    Indien er documenten ontbreken, krijg je nog 15 dagen tijd om de nodige documenten binnen te brengen. Als dit niet binnen de 15 dagen gebeurt, dan wordt je aanvraag onontvankelijk verklaard via een bijlage 29.

    Als alle documenten verwerkt zijn door het loket Buitenlandse Studenten, maakt het studentensecretariaat voor jou een afspraak bij Gate15. Tijdens deze afspraak moet je je paspoort of identiteitskaart voorleggen en een pasfoto (grootte 3,5 x 4,5 cm – witte achtergrond). Je betaalt dan ook de kosten voor de verlenging van je verblijfskaart.

    Uitschrijving

    Wanneer je vertrekt uit België, moet je je uitschrijven als een inwoner van Antwerpen.
    Dit kan je online doen via deze link.

     

    Contact

    Medewerkers studentensecretariaat:

  • Financiële ondersteuning

    Studeren in het hoger onderwijs is niet goedkoop. Daarom bestaan er een aantal voorzieningen die helpen je studies te bekostigen.

    Voor meer informatie over je studiekosten ga naar https://www.ap.be/studiekosten

    Bij de sociale dienst van Stuvo AP kan je terecht voor info en bemiddeling op maat over (verminderd) studiegeld, een studietoelage van de Vlaamse Gemeenschap of een voorschot daarop, werken en studeren, een stuvo-toelage, huisvesting en meer. Op www.centenvoorstudenten.be vind je alvast een helder overzicht van alles wat met de financiering van je studie te maken heeft.

    Als je langskomt bij Stuvo, breng dan zeker je elektronische identiteitskaart mee (en zorg dat je je pincode kent). 
    Lees hier hoe je ons kan bereiken: https://www.ap.be/financiele-ondersteuning

    Let op dat je je aanvraag voor financiële ondersteuning bij de sociale dienst aanvraagt binnen de twee weken na inschrijving en ten laatste op 1 november (voor inschrijving na 15 oktober) anders dien je het volledige bedrag te betalen. 

Bijkomende nuttige info

  • Leerkrediet

    Het leerkrediet is van toepassing op elke student die zich inschrijft aan een Vlaamse hogeschool of universiteit. Met het leerkrediet wil de Vlaamse overheid je stimuleren om een bewuste studiekeuze te maken en een succesvolle studiecarrière af te leggen.

    Principe
    Wanneer je je voor de eerste keer inschrijft aan een Vlaamse hogeschool of universiteit krijg je eenmalig een leerkrediet van 140 studiepunten. Voor elk opleidingsonderdeel waarvoor je je inschrijft, zet je studiepunten uit dit leerkrediet in.

    Slaag je voor een opleidingsonderdeel? Dan worden deze studiepunten terug bij je leerkrediet geteld. Slaag je niet? Dan ben je ze kwijt. Heb je geen studiepunten meer? Dan kan je je niet meer inschrijven aan een hogeschool of universiteit. Je kan dus niet eindeloos van opleiding veranderen zonder te slagen voor examens.

    De stand van zaken van je leerkrediet kan je steeds opvolgen op https://studentenportaal.vlaanderen.be/.

    Voorbeeld
    Schrijf je je in voor een opleidingsonderdeel van 6 studiepunten, dan worden er 6 studiepunten van je leerkrediet getrokken. Slaag je na examens met minstens 10/20 voor dit onderdeel? Dan worden de 6 studiepunten terug bij je leerkrediet geteld.

    Bonus
    De eerste 60 studiepunten waarvoor je slaagt binnen het hoger onderwijs, krijg je dubbel terug. Deze 60 studiepunten hoeven niet binnen één programmajaar, één opleiding of één instelling te vallen.

    Voor wie?
    Het leerkrediet is van toepassing op iedereen die zich inschrijft met een diplomacontract of creditcontract voor een bachelor- of masteropleiding. Het is niet van toepassing op studenten die zich inschrijven voor de specifieke lerarenopleiding, voor een schakel- of voorbereidingsprogramma of voor een postgraduaatsopleiding. Ook inschrijvingen onder examencontract tellen niet mee voor je leerkrediet.

    Doelstelling
    Het leerkrediet heeft als doel om je als student te stimuleren in het maken van een doordachte studiekeuze en om je tijdig aan te zetten om eventueel van studierichting te veranderen.

    Verkeerde keuze gemaakt?
    Verloopt je studie niet zo vlot of kom je tot de vaststelling dat jouw studiekeuze niet de juiste was? Dan maak je best een afspraak met je studiebegeleider. Je kan je dan uitschrijven of een nieuwe opleiding kiezen. Zo verlies je niet onnodig studiepunten van je leerkrediet. Hoe sneller je de knoop doorhakt, hoe meer kans er is dat je studiepunten kan recupereren.

    Reeds een masterdiploma behaald?
    Bij het behalen van een diploma voor een initiële masteropleiding wordt het individuele leerkrediet verminderd met 140 studiepunten. Bij een positief saldo kan je het resterende leerkrediet opnieuw aanwenden voor een inschrijving in een initiële bachelor- of masteropleiding. Als het saldo van het resterende leerkrediet minder dan 60 studiepunten bedraagt, kan je je leerkrediet eenmalig opnieuw opbouwen tot maximaal 60 studiepunten. Vanaf het academiejaar  dat volgt op het academiejaar waarin je je masterdiploma behaald hebt, wordt elk academiejaar 10 studiepunten toegevoegd aan je individuele leerkrediet.

    Meer informatie over het leerkrediet is te vinden in het onderwijs- en examenreglement bij artikel 8.1 en op http://onderwijs.vlaanderen.be/leerkrediet.