Maarten De Splenter | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Persoon
  • Maarten De Splenter

Maarten De Splenter

Maarten De Splenter (1984) is een Belgische componist actief in zowel de klassieke als lichte muziek. Zijn composities voor orkest, kamermuziek en theater worden in binnen- en buitenland uitgevoerd. 

De Splenter studeerde Klassieke Saxofoon aan de conservatoria van Brussel en Gent en behaalde daarna aan het conservatorium van Tilburg een tweede masterdiploma Compositie Jazz & Lichte Muziek. Voor zijn goed onthaalde thesis onderzocht hij compositorische systemen in de musical Wicked, waarvoor hij de kans kreeg om de Oscar & Grammy Award-winnaar Stephen Schwartz in New York te ontmoeten. 

Als saxofonist won Maarten op jonge leeftijd diverse prijzen op solistenwedstrijden waaronder de prestigieuze Axion Classics-prijs in 2002. Als uitvoerder was hij actief als saxofonist, pianist en zanger in diverse orkesten, poprock- en folkbands. Hij componeert voor diverse genres variërend van orkest- en kamermuziek over folk en poprock tot muziektheater & musical waarvoor hij frequent in Nederland samenwerkt met de Tony Award genomineerde schrijver, regisseur & vertaler Koen van Dijk. 

Na 13 jaar lessen saxofoon en kamermuziek te hebben gegeven aan de academie van Boom, doceert en coördineert De Splenter nu compositie (klassiek en jazz), songwriting, muziektheorie en elektronische muziek aan de academie van Borgerhout. 

Aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen doceert hij Praktische Harmonie & Improvisatie aan strijkers, blazers, gitaristen, componisten, accordeonisten en harpisten. Hij is er ook praktijkbegeleider van de masterproeven (Kunst Educatieve Projecten) in de Educatieve Master en ondersteunt Bob Selderslaghs bij de coördinatie daarvan. 

In 2020 voerde Maarten De Splenter samen met Natalie Gordon (dans) en Ellen Dierckx (drama) een eenjarig (voor)onderzoek uit aan datzelfde instituut binnen de onderzoeksgroep CORPoREAL. Zijn specifieke artistieke en pedagogische onderzoeksinteresse gaat uit naar genre-overschrijdende creatiemethodes binnen muziekeducatie. 

Aan het KCA verbonden als: docent Praktische Harmonie en Improvisatie en praktijksbegeleider Kunst Educatief Project