Corpo-gambiarra: dance, costume and politics of the body | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Project
  • Corpo-gambiarra: dance, costume and politics of the body

Corpo-gambiarra: dance, costume and politics of the body

Dit onderzoek verkent de relatie tussen performer en kostuum en benadert beide ambachten door de relatie tussen lichaam en materie te bemiddelen. Als we kostuum benaderen als een zintuiglijk-relationele entiteit met een eigen dynamiek, zou de verstrengeling van kostuum en lichaam dan nieuwe manieren kunnen voorstellen om materie waar te nemen via een zintuiglijk-relationele methode? Bovendien, als deze ervaring het lichaam in een voorlopige staat brengt, hoe kan het dan een politiek lichaam creëren? Dit project zal dit politieke lichaam vooraf definiëren als 'corpo-gambiarra', geïnspireerd op het Braziliaanse concept van 'Gambiarra', dat in het dagelijks gebruik verwijst naar "geïmproviseerde oplossingen voor problemen"1, en in Tupi-Guarani taal "een voorlopig kamp in een onbekend gebied benoemt"2.

'Corpo-gambiarra' zal de drijvende kracht van het onderzoek zijn, belichaamd in verschillende resultaten: te beginnen bij de educatieve praktijk door het verspreiden van op kostuum gebaseerde methodologie in een workshop voor dansers (Koninklijk Conservatorium Antwerpen, Performact); volgend op de theoretische verankering waar Braziliaanse auteurs en kunstenaars een centrale plaats innemen in het onderzoek. Performatieve lezingen zullen de concepten funderen en een essay zal het eerste geraamte van de 'corpo-gambiarra' methode uitwerken. Als performer zal Renata Lamenza Epifanio een installatieperformance creëren, gevolgd door de publicatie van een boek. Gesteund door een internationale en transdisciplinaire klankbordgroep wil dit onderzoek de noties van dans en kostuum en de territoria waar ze geïnstalleerd worden verkennen vanuit een kritisch-duurzame praktijk, waarbij 'corpo-gambiarra' als (politiek) instrument wordt gebruikt om dit te bereiken.

Sedlmayer, 2017
Xico Sá in Sedlmayer, 2017

_______

Foto (c)Julia Naidin (Residency at Casa Duna-Atafona, BR 2017)

ONDERZOEKER(S)