Spelen met inzicht | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Publicatie
  • Spelen-met-inzicht

Spelen met inzicht

Hoe kan je als leraar zoiets vluchtigs als improvisatie overbrengen aan een leerling? Vanuit die problematiek is het idee van het muzikaal receptenboek Spelen met Inzicht gegroeid. De aanduiding ‘receptenboek’ verwijst naar het feit dat het boek is opgevat als een staalkaart van verschillende oefeningen en procedés, gegroepeerd in thema’s (net zoals je in een kookboek voorgerechten, hoofdgerechten en desserts bij elkaar plaatst); de leerkracht kan voortdurend van het ene thema naar het andere verlopen, in functie van de mogelijkheden en interesses van de leerling. De aanpak wordt zo laagdrempelig mogelijk gehouden. Zo wordt becijferde bas in eerste instantie aangeleerd via Sesamstraat, en pas nadien met Bach. Improvisatie-oefeningen allerhande worden aangebracht via getekende personages in een stripverhaal.