APO vormt de spreekwoordelijke kers op de taart van de educatieve masteropleiding. Via praktijkgebaseerd onderzoek in kunsteducatie doorlopen de studenten een integrale onderzoekscyclus in de kunsteducatieve sector of het kunstonderwijs en versterken zo de skills van de onderzoekende beeldend leraar. De studenten werken als collectief aan hun masterproef en in samenwerking met een externe partner.
Collectief HUSH vertrok vanuit de onderzoeksvraag: ‘Hoe draagt de inrichting van ‘het lokaal als derde pedagoog’ bij aan de concentratie, het welzijn en de creatieve autonomie van kinderen in het Deeltijds Kunstonderwijs?
Benieuwd naar hun antwoorden en oplossingen? Download dan hier het magazine, het inspirerend werkboek, de HUSH-poster die hun visie schetst op een ruimte die verbindt en/of ga aan de slag met de open source 3D files om zelf een HUSHR te ontwikkelen voor in de klas.
Collectief AANDACHT deelde een fascinatie voor aandacht, een thema dat zowel persoonlijk als pedagogisch resoneert. Doorheen hun onderzoek ontwikkelden zij een set inspiratiekaarten, Hocus Focus, recepten voor concentratie. Hiermee willen ze docenten praktische en laagdrempelige handvaten aanreiken waarmee ze op een bewuste en betrokken manier een beeldende les kunnen starten. Lees er alles over in hun magazine en ga met hun mooi geïllustreerde kaartenset aan de slag.
Collectief JAMSESSIES onderzocht ondermeer hoe men vanuit een gedeeld auteurschap en gelijkwaardige positie kan co-creëren met mensen met een mentale uitdaging. Men bezocht heel wat inclusieve initiatieven en organisaties die zich dagdagelijks inzetten voor deze kunstenaars en daaruit ontstonden teken-jamsessies in samenwerking met de kunstenaars van De Zandberg, zichzelf en bevriende kunstenaars.
In hun magazine krijgt u inzicht in hun proces, hun reflecties en spanningsvelden doorheen dit onderzoek. Als output werd er een sfeerscheppende kunstenaarspublicatie gecreëerd vanuit een gedeeld curatorschap welke u hier digitaal kan inkijken.
Collectief INTERDISCIPLINAIR ontstond vanuit een gedeeld gemis als student aan interdisciplinariteit in de Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen. Men vroeg zich af hoe de Academie interdisciplinariteit binnen haar curriculum kan stimuleren via vakoverschrijdende ontmoetingen, de uitwisseling van kennis en praktijkgebonden methodieken. Ze gingen in dialoog met professionals uit het kunstonderwijs, doken in de kunstgeschiedenis en deden enkele praktijkexperimenten. Als resultaat ontstond het spel ‘Make (inter) Space’, dat studenten en docenten graag aanzet tot laagdrempelige interdisciplinaire interventies en uitwisselingen in de wandelgangen.
Collectief TOT DE TWEEDE voelde de nood om zich te verbinden rond de vraag: ‘Hoe kunnen we collectieve energie opwekken door artistieke rituelen te initiëren?’. Hun artistiek-etherisch onderzoek resulteerde na vele collectieve praktijkexperimenten en een procesmatige werkmethode in een hand-in-hand boek, waarmee men iedereen uitnodigt om op een speelse wijze een ritueel te activeren met als doel meer collectieve energie op te wekken. Het hand-in-hand boek is een verzameling van artistieke rituelen die men in de vorm van invulflyers kan downloaden en zelf initiëren. Aan de achterkant staan er instructies, ruimte voor feedback en reflectie. Benieuwd naar hun collectief onderzoek? Check hier hun magazine.
Collectief O! droomt van een kunstonderwijs waarin tonen evenveel aandacht krijgt als creëren. Waarin leerkrachten elkaar versterken in die zoektocht en academies met elkaar verbonden worden. Collectief O! onderzocht verschillende vormen van tonen en ontdekte dat ‘tonen’ meer dan pedagogisch waardevol is. Om hun visie tastbaar te maken ontwikkelden ze de O!-fiches, een plezierige tool om leerkrachten te inspireren om inventieve toonmomenten te creëren die blijven hangen. De O!-fiches circuleren alvast via de O!-community op Instagram (@collectief_O) en willen zo een altijd groeiende tool zijn waarin leerkrachten elkaar kunnen kruisbestuiven overheen verschillende academies.
Dit collectief werkte samen met het M HKA en in co-creatie met mensen met dementie van woonzorgcentrum Immaculata. Ze maakten een interactieve kunstinstallatie en een praktische memory-box die de dialoog over herinneringen voor mensen met dementie stimuleert. Lees hun magazine en kom alles te weten over dit hartverwarmend onderzoek.
Benieuwd naar beeldend filosoferen? Studenten ontwierpen speelkaarten met inspirerende beeldende opdrachten die gekoppeld werden aan filosofeerthema's zoals tijd, huid en gevoelens.
Collectief CO-KUNST 2.0 onderzocht alles over en rond co-teaching binnen het artistiek onderwijs en verzamelde tips & tricks uit literatuur en interviews met collega's uit het kunstonderwijs. Met dit onderzoek willen ze leraren stimuleren om vormen van co-teaching uit te proberen.
Collectief Trektuplan onderzocht de motivatiegraad van jongeren in het beeldatelier (DKO). Als resultaat van hun onderzoek ontwierpen ze een catchy spel op maat van jongeren om hun intrinsieke motivatie tijdens de lessen te verhogen. Ze baseerden zich hiervoor op de 6 leervelden van het Speelveld. Benieuwd? Lees hun magazine en download het spel gratis.
Collectief Klaslokaal deed onderzoek naar het klaslokaal als werkvorm. Hun collage-toolbook, gebaseerd op 12 inspirerende ruimtes, kan je helpen om op een andere manier om te gaan met je atelier/ klas. Download het magazine voor meer uitleg en het collage-toolbook om aan de slag te gaan.
Collectief EduArt heeft de ambitie om een brug te slaan tussen het professionele kunstenveld en het hoger kunstonderwijs, waardoor zowel studenten als docenten gemakkelijker relevante info kunnen vinden en delen op één centrale locatie. Hiervoor ontwikkelden zij een prototype van de app EduArt. Lees alles over hun missie en scan de QR-code in hun magazine voor een preview.
Collectief CO-KUNST onderzocht alles over en rond co-teaching binnen het artistiek onderwijs. Met dit onderzoek willen ze leraren stimuleren om hun krachten en artistiek educatieve expertise te bundelen. De output van het onderzoek is een interactief werkboek vol tips & tricks, interviews en zet je actief aan tot samen nadenken over co-teaching.
Collectief 'HOLA FRITZ!' ontwikkelde een flexibele kunsteducatieve tool gericht op 15 tot 18 jarigen uit het regulier onderwijs en onderzocht samen met 153 jongeren hoe je een hedendaagse vertaling kan maken van het schilderij 'De Dulle Griet' op basis van associatieve werkvormen. Via dit onderzoek gaven ze na afloop adviezen aan de publiekswerking van museum Mayer van den Bergh.
Collective artistic space onderzocht aan de hand van diepte-interviews, deskresearch, een offline enquête en een what's next evenement voor alumni, hoe ze jonge kunstenaars kunnen ondersteunen en versterken in het opbouwen van een haalbare artistieke ruimte, zowel op fysiek als mentaal vlak. Het resultaat van dit onderzoek is een podcastreeks waarbij er wordt ingezoomd op persoonlijke ervaringen van kunstenaars en de verschillende visies en facetten van 'de artistieke ruimte'.
M HKA BOX is een interactieve spelkoffer gemaakt voor jongeren om de vaste collectie van het MUHKA op een speelse manier te verkennen.
KUNSTIGE KAARTEN is een inspirerende tool die specifiek werd ontwikkeld voor jonge startende kunstenaars/beeldende leraars die hun weg nog moeten vinden in het toepassen van het 'Kunstig Competent-model'.
Bewoners van een woonzorgcentrum worden vaak wat vergeten in onze maatschappij. Wat gebeurt er als een collectief beeldend kunstenaars/leraars een beeldende co-creatie aangaan met bewoners van het woonzorgcentrum Immaculata te Edegem, hun begeleiders, kinderen en kleinkinderen?
COLLECTIEF INCLUSIE, gelinkt aan het project Kunsten Inclusief, zette ‘vergeten kunstenaars’ die niet opgenomen zijn in het curriculum in de spotlights.
In de Antwerpse wijk 2060 is er weinig contact tussen de patiënten van het psychiatrisch ziekenhuis en de bewoners uit de buurt. Om verbinding en contact op gang te brengen werden er beeldende workshops met als thema ‘zich thuis voelen’ gegeven. De resultaten werden verwerkt in een vouwboek dat als communicatiemiddel tussen de buurtbewoners gebruikt werd.
KAN KUNST DE PLANEET REDDEN?
Via een kaartenset, waarmee elke leerkracht aan de slag kan, wordt er beoogd om het ecologisch bewustzijn van kinderen en jongeren te activeren.
De kaartenset bevat verschillende doe- en denkkaarten rond thema's als technologie, water, migratie, afval.
Wat zijn sociaal duurzame artistieke praktijken en hoe kunnen we die vandaag de dag vormgeven? Kunstenaars, academici, studenten en onderzoekers gingen met elkaar in gesprek over deze vraag.
Een hedendaagse kunsttentoonstelling in het M HKA werd als leidraad gebruikt om gesprekken op gang te brengen tussen kunstenaars/ beeldend leraren en jongeren tussen 15 en 18 jaar om domeinoverschrijdend en kunsteducatief stil te staan bij de maatschappij waarin ze leven.
Samen met het project Kunsten Inclusief werd de dialoog tussen studenten onderling gestart over inclusief kunstonderwijs. Een communicatiecampagne waarbij de artistieke vorm primeert werd uitgevoerd en er werd gezocht naar wat inclusie betekent.
In 2020 werd ‘Inclusief gerief’ gepubliceerd. Het boek bundelt interviews met onder meer Tijl Bossuyt, Kris De Hooghe, Liesbet De Pooter, Githa Kockaerts, Koosje Schmeddes en Petra Van Brabandt over hun persoonlijke visie op een inclusiever kunstonderwijs of kunsteducatie, en bevat daarnaast tal van interessante en bruikbare tips.
Een kijk in ‘Virtuele Poëzie’, is een educatief pakket ontwikkeld voor jongeren van 10 tot 13 jaar met als doel de interesse voor literatuur terug aan te wakkeren, door hen letterlijk de poëzie te laten beleven via een immersieve beleving in The Immersive Cube (gemaakt door MAXLab). Het educatief pakket bevat kant-en-klaar begeleide workshops die inspelen op jongeren met taalproblemen, anderstaligen, ongeletterden, etc.
Trash Talk is een recycleerstation dat materiaalruil en recyclage in de Academie wil stimuleren. Studenten en personeel kunnen meenemen wat ze nodig hebben en achterlaten wat ze kwijt willen maar wat wel nog een tweede leven verdient.
Benieuwd naar meer projecten van de Educatieve master? Bekijk onderstaande links: